Je to hned druhá otázka, kterou žákům v úvodu do tvorby podcastů v rámci předmětu multimédia pokládám:
„Proč má smysl tvořit podcast?“
Před ní ale ještě následuje jiná: „Co to vlastně je ten podcast?“
Padají různé odpovědi, než se společně propracujeme k významu a spojení slov iPod a broadcast a původní myšlence, která za přístupem on-demand (česky: na vyžádání), jenž podcast od začátku reprezentuje, stojí.
S oblibou pak přidávám historku novináře Bena Hammersleye o tom, jak úplnou náhodou slovo podcast vymyslel:
„Psal jsem tehdy o novém fenoménu, který kolem roku 2004 automaticky stahoval zvukové programy. Byl to jeden z těch článků, které píšete opravdu na poslední chvíli, těsně před redakční uzávěrkou. Odeslal jsem ho e-mailem a asi deset minut před spuštěním tisku jsem dostal rychlou odpověď od zástupce šéfredaktora: ‚Skvělý článek, ale je asi o dvacet slov kratší, než potřebujeme. Můžete ho ještě trochu rozšířit?‘
Znovu jsem si tedy přečetl, co jsem napsal, a uvědomil si, že fenomén, o kterém píšu, vlastně ještě nemá žádné pojmenování. Tak jsem si vymyslel větu, která zněla zhruba: ‚Ale jak vlastně tento nový fenomén nazveme?‘ A pak jsem navrhl několik výrazů – jeden z nich byl audio blogging, další guerrilla media a poslední podcasting. Odeslal jsem článek zpátky a všechno bylo v pořádku.
O šest nebo sedm měsíců později mi přišel e-mail z redakce anglického oxfordského slovníku: ‚Hej, to slovo podcasting, odkud ho máte? Protože vy jste nejstarší doložený zdroj, který jsme zatím našli.‘ Odpověděl jsem: ‚No, vlastně jsem si ho vymyslel. Bylo to těsně před uzávěrkou, omlouvám se.‘ A oni na to: ‚Skvělé, je to slovo roku.‘“ [1]
Druhá otázka Proč má smysl tvořit podcast? ovšem není vůbec lehká. I tak na ni žáci z prvního ročníku střední školy dokážou sami odpovědět, aniž by odpovědi hledali jinde. Někdo by mohl namítat, že je zbytečné se na něco takového žáků ptát. Já si naopak myslím, že tahle otázka je zcela klíčová. Nepřímo souvisí s jejich motivací a také se zaměřením jejich podcastové tvorby.
„Abychom se naučili natáčet a upravovat videa,“ zazní první odpověď.
„No, přestože se dnes často za podcast označuje i videocast, my se v našich podcastech zaměříme na čisté audio. Práci s videem např. v podobě videocastu si necháme do našeho příštího tématu, kterým bude videoprojekt,“ snažím se žákům vysvětlit situaci a jedním dechem dodávám: „Natáčení a úprava videa však není jedinou činností, která s tvorbou podcastu souvisí.“
„Abychom zjistili, jak to zvládneme,“ přichází další odpověď.
Usmívám se. „Určitě! Navíc zužitkujete vše, co jste se doposud naučili při tvorbě grafiky. Každý podcastový pořad má kromě jiného též konkrétní vizuální podobu, tj. grafiku, kterou se prezentuje v podcastových platformách.“
Vyzývám žáky, aby našli nějakou zajímavou grafiku konkrétního podcastu.
Žáci už pomalu začínají tušit, že kromě mluvení na mikrofon, nahrávání audiozáznamu a jeho zpracování, bude třeba dělat i jiné věci. Že půjde o komplexní činnost, zahrnující spoustu dílčích kroků. A to jsme ještě vůbec nemluvili, o čem jejich podcast bude (o tom detailně v článku Co vytvářet v podcastu se žáky).
„A budeme pracovat ve dvojicích, nebo skupinách?“ zeptá se někdo.
„Ano, ve skupinách, ale ne větších než tříčlenných. Protože, jak jsme si řekli, nepůjde jen o práci s audiem, ale o více různých činností, každý v rámci skupiny bude mít na starosti více než jen jednu roli,“ odkrývám postupně detaily. K rolím se dostaneme, až si v příští hodině představíme jednotlivé fáze tvorby podcastu (o tom detailně v dalším dílu Jak vytvářet podcast se žáky).
„Bude ale každopádně potřeba, abyste v rámci vašeho týmu zvolili vhodný způsob komunikace a spolupracovali mezi sebou. Abyste věděli, co dělat, když někdo z týmu na čas vypadne, např. kvůli absenci apod.,“ doplňuji ještě.
Otázku, kterou si nechávám na závěr, je možná ta vůbec nejtěžší: „Proč je podle vás podcast, i po více než 20 letech, stále tak populární?“
Vidím, že by hned chtěli odpovídat.
„Ne, počkejte, na tuhle otázku mi odpovíte až po vytvoření svého prvního podcastu.“
*
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Podcast se žáky.
Ostatní články seriálu:
Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025