Spomocník Základní vzdělávání Jak vytvářet podcast se žáky
Odborný článek

Jak vytvářet podcast se žáky

30. 7. 2025 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Podcast se žáky

Anotace

Druhý díl trilogie o tvorbě podcastu se žáky se zaměřuje na jeho přípravnou fázi a detailněji odhaluje komplexnost a rozsah celého projektu.

Po úvodním stručném seznámení se s konceptem, rozsahem i důvody pro tvorbu podcastu (Proč vytvářet podcast se žáky) je na čase podívat se detailněji na jednotlivé fáze jeho tvorby, od tematického zaměření až po finální zveřejnění.

Postupně žákům odhaluji komplexnost jejich podcastového projektu prostřednictvím jednotlivých kroků, které je čekají, a ty si společně rozebíráme.

10 fází přípravy podcastu

1. Téma a zaměření

„Nejdřív musíte vymyslet, o čem váš podcast bude. Chci, abyste objevili svůj niche, tj. přišli na to, jakým způsobem bude vaše tvorba jedinečná a pro posluchače hodnotná. Přemýšlejte, co umíte, v čem jste dobří nebo co vás baví a jak atraktivní či jinak zajímavý obsah můžete díky tomu nabídnout.“

2. Forma

„V dalším kroku pak bude potřeba zvolit si vhodnou formu a formát,“ dodávám.

„Jaké formy podcastu znáte, nebo vás napadnou?“ ptám se žáků.

Během chvíle jich několik dáváme dohromady: rozhovor, monolog, dialog, diskuze, zpravodajský souhrn, vyprávění příběhů.

3. Rozsah a formát

„A tím se nepřímo dostáváme k rozsahu a formátu vašeho podcastu,“ pokračuji.

„Váš podcast bude obsahovat upoutávku v rozsahu přibližně 30 sekund a následně minimálně dva díly, každý o délce cca 10 minut.“

Vytřeští na mě oči. Aniž to zazní nahlas, začíná být jasné, že půjde o pravidelnou tvorbu, a tudíž bude potřeba detailněji rozmyslet strukturu celého pořadu, tj. co bude obsahem jednotlivých dílů a úvodní upoutávky, jež má sloužit jako jakási pozvánka.

4. Časový scénář

„A teď přichází to nejdůležitější,“ pronesu významně a poté udělám patřičnou pauzu.

„Pro každý díl včetně upoutávky po vás budu chtít detailní časový scénář, tj. kdo/co/kdy a jak řekne, s přesně rozepsanou minutáží a popisem toho, co se v konkrétním čase odehraje, po blocích v desítkách sekund případně po minutách podle charakteru daného dílu.“

Nevěřícně kroutí hlavou. Snažím se jim vysvětlit, že o improvizaci jejich podcast určitě nebude. Alespoň ne od začátku.

5. Hardware

Až teprve nyní přichází na řadu otázka, na čem vlastně budou žáci svůj podcast natáčet.

Vedle svých mobilních telefonů jim nabízím i možnost půjčit si školní sadu bezdrátových mikrofonů, které propojí se svým telefonem, a pomocí aplikace uložený záznam stáhnou. Mají také možnost zapůjčit si školní iPhone, určený právě pro tyto případy, tj. že nemají možnost použít vlastní mobil.

„Budeme kromě mikrofonů, v telefonech či externích, potřebovat při tvorbě podcastu ještě nějaký další hardware?“ zajímám se. Ukáže se, že bez počítače (školního nebo i osobního) to také nepůjde. Dojde i na diskuzi ohledně vhodných prostor s dobrou akustikou nebo protivětrných ochran na externí mikrofony při nahrávání venku.

6. Software

„A v čem budete natočené záznamy upravovat?“ vyzvídám od nich.

Dostávám odpovědi jako CapCut, DaVinci Resolve nebo Audacity. Jsem mile překvapen, že znají i tenhle program.

Vysvětluji, že přestože videostřižny jako CapCut či DaVinci umožňují zpracovávat i audio, necháme si je až na tvorbu videa a tentokrát se zaměříme čistě na audiostřižny, jako je právě Audacity. V rámci školní licence mohou taktéž využít komerční alternativu Adobe Audition.

7. Hudba

„Obsahují podcastové pořady ještě něco dalšího než jen zvukový záznam?“ pokládám návodnou otázku.

Žákům je jasné, že podcasty nejsou jen o čistém hlasovém záznamu. A ani ty jejich nebudou výjimkou.

„Součástí vašeho podcastu bude i hudební znělka, eventuálně i hudba do pozadí jednotlivých dílů, pokud se tam bude hodit,“ doplňuji.

Když jsme u hudby, je potřeba zmínit autorská práva a platformy, kde mohou hudbu pod vhodnou licencí (Creative Commons, Royalty Free, Copyright Free apod.) najít.

8. Grafika

„Ve vašem týmu by měl být též někdo, kdo vytvoří unikátní cover art, tedy grafiku, pomocí níž budete svůj podcastový pořad prezentovat. Vyzývám je, aby si před tím, než se do toho pustí, prošli stávající podcasty a inspirovali se u jejich vizualizací.

V čem se grafiku rozhodnou vytvořit, nechávám čistě na nich. Podle prvních reakcí se zdá, že to bude Canva.

9. AI

„A co generativní AI? Použijeme ji? V jakých případech ano, a v jakých ne?“ Tahle otázka nemohla nepadnout.

Možností je spousta. Vlastně v každé fázi tvorby – od vymýšlení námětu, scénáře, obsahu, grafiky, a dokonce samotného zvukového záznamu – bychom mohli AI použít a možná by to ani nikdo nepoznal, a to včetně mě.

Trvám jen na jedné věci, aby byl podcast autentický. Tedy žádné nástroje typu text to speech.

Jedním z cílů celého projektu je, aby si zkusili, jaké to je mluvit na mikrofon. Aby do této, pro většinu z nich nekomfortní zóny, alespoň jedenkrát vstoupili a zjistili, zda se mikrofon náhodou nestane jejich vášní. Generování hudby pro znělku či do pozadí jednotlivých dílů, stejně jako tvorba grafického vizuálu, zakázané nejsou.

Jsem zvědav, pro jakou cestu se žáci rozhodnou, zda generovanou, nebo lidskou – jejich vlastní.

10. Sdílení

„Ještě jedna věc,“ začínám charakteristickou frází Steva Jobse (One More Thing), kterou používal při představování Apple produktů obvykle na konci svých prezentací, aby představil překvapení, často významný nový produkt, po níž opět nechávám významnou pauzu.

„Váš podcast nezůstane v šuplíku, ale zveřejníte ho ve vámi zvolených streamovacích platformách tak, aby se dostal ke všem vašim posluchačům,“ oznamuji.

„O jakých platformách se tu bavíme?“ ptám se. Vedle Spotify, Apple Podcastů, YouTube Music dokonce někteří zmiňují i SoundCloud. Jsem ohromen, jaký mají přehled.

„Jak jej tam ale dostaneme?“ pokládám otázku za 2 miliony korun. Nastává ticho. Nikdo neví, jak dvoumilionovou výhru získat.

„Budeme potřebovat nějaké centrální místo, ze kterého následně náš obsah jednoduše do streamovacích služeb dostaneme,“ radím jim.

„Vrátíme se k tomu ale později, až budete mít hotovou úvodní upoutávku,“ odvádím záměrně pozornost od tohoto tématu pryč. Nechci, abychom se zahrabali v prozkoumávání podcastových platforem, protože to teď není důležité.

„Nějaké otázky?“

Příprava a feedback po týmech

Po zodpovězení dotazů k čemukoliv, co jsme společně právě prošli, a že toho nebylo vůbec málo, nechávám žáky, aby vytvořili 2–3členné týmy a v nich se detailně zaměřili na první tři body jejich přípravné fáze.

Ještě než se tak stane, mám pro ně úplně poslední informaci:

„Na příštím setkání si s každým týmem na 5–10 minut sednu, abych vám dal zpětnou vazbu a bude-li třeba i pár tipů na vaše nápady a konkrétní náměty.“

Ve třídě to po chvíli jen hučí. Vypadá to, že je ten podcast snad i chytl. A to je dobře.

 

*

 

Další díly seriálu Podcast se žáky

 

Související články

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Podcast se žáky.
Ostatní články seriálu:

Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/