Je to již 5 let, co jsme se v souvislosti s tehdejší iniciativou pana ministra Dobeše ve zvýšené míře zabývali plošným testováním. Spomocník tehdy psal o záměru americké administrativy nastoupivšího prezidenta Obamy vyvinout nové plošné online testy, které měly být v USA aplikovány ve školním roce 2014/15 – viz Plošné testování trochu jinak, Technologická transformace školství v USA pokračuje. V roce 2012 jsme pak informovali o aktuální situaci článkem Příprava nového amerického plošného testování. Časový harmonogram byl dodržen, a tak je dnes tento nový systém zaváděn. Je tedy na místě se podívat, jak se to daří. Výbornou příležitostí je aktuální s první aplikací nových testů spojená aféra z New Jersey.
Začalo to 13. března zprávou v blogu známého novináře Boba Brauna z Newarku - BREAKING: Pearson, NJ, spying on social media of students taking PARCC tests (POZOR: Pearson špehuje při testech PARCC žáky na sociálních médiích) [1]. Než budeme pokračovat malé vysvětlení. Testy PARCC jsou ty testy, které byly v posledních 5 letech vyvinuty za peníze poskytnuté stejnojmennému konsorciu vládou Spojených států a o nichž jsme psali ve výše již odkázaných článcích. Pearson je velmi známá velká korporace zabývající se publikováním učebních materiálů, která se stále více orientuje na budování systémů online vzdělávání (např. PowerSchool). Protože PARCC nemá vhodný systém pro distribuci testů žákům, dohodly se zúčastněné státy s Pearsonem, že hotové testy aplikuje a testování za nějakých 300 mil. $ zrealizuje.
Bob Braun se, neznámo jak, dostal k mailu ředitelky jednoho školského obvodu z NJ a v plném znění ho zveřejnil. Ta v něm své kolegy informuje o tom, co se u nich stalo. Kontaktoval je pracovník ministerstva školství (státu NJ) zodpovědný za testy a sdělil jim, že jeden z testovaných žáků porušil pravidla tím, že o obsahu testu poslal zprávu prostřednictvím Twitteru. Jeho jméno, ani mezitím již smazaná zpráva, zveřejněno nebylo. Místní vyšetřování však dospělo k závěru, že k žádnému porušení pravidel ve skutečnosti nedošlo. Dotyčný tvít neobsahoval doslovné znění testové otázky (nebyla k němu ani připojena sejmutá obrazovka se zadáním) a hlavně – byl odeslán až po ukončení práce na testu, tj. po předání výsledků ke zpracování. Byl totiž díky použitým klíčovým slovům odhalen automaticky fungujícím programem plošně sledujícím veřejné zprávy na sociálních sítích [2].
Vůbec se nebudeme zabývat tím, zda k nějakému podvádění v tomto případě došlo, ani v USA hodně přetřásaným spojením zmíněného ministerského úředníka s firmou Pearson. Podstatná zde je hlavně ta skutečnost, že někdo v okamžiku realizace testu sleduje, zda si žáci prostřednictvím sociálních sítí nevyměňují informace umožňující podvádět (Je třeba hlídat děti online?). Obávám se, že, půjdeme-li cestou rozhodného testování, budeme podobné problémy brzy řešit i my.
Zamysleme se spolu s Audrey Watters nad souvislostmi takového sledování [3]. Položme si 2 otázky:
Americké zákony naštěstí dávají rodičům právo kontrolovat, která data jsou o jejich dětech získávána a co se s nimi následně děje [4]. (Totéž jistě nelze říci třeba o Číně či Rusku.) Proto roste počet rodin, které nové plošné testování pod taktovkou Pearson odmítají. Právě aféry, jako tato, dávají tomuto trendu živnou půdu.
Dá se předpokládat, že v podmínkách skutečné demokracie by se vývoj nakonec měl ubírat správným směrem. Samozřejmé to ale není. Nejnovější průzkum Pew Internet (Americans’ Views on Government Surveillance Programs) jasně ukazuje, že i u Američanů dnes převládá mínění, že určitá kontrola všech online činností je nutná. Co jestli se ukáže, že ani nejdemokratičtější země ze všech již není dostatečně demokratická na to, aby zabránila zneužití plošného testování žáků???
Pearson Monitors Students' Social Media Surrounding PARCC
Poznámka: Tento můj článek souvisí s činností ČŠI. Proto ho tímto věnuji svým bývalým kolegům zabývajícím se budoucím nasměrováním kontroly výukových výsledků v našem školství v rámci projektu OPVK NIQES - viz Specifikace informační gramotnosti NIQES.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.