Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Čínská cesta k umělým učitelům

Ikona informativni

Čínská cesta k umělým učitelům

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Popis aktivit čínské společnosti Squirrel AI, která je na nejlepší cestě nabídnout žákům aplikaci učící u zkoušek potřebné znalosti s pomocí umělé inteligence lépe než skutečný učitel.
Klíčová slova: Squirrel AI, Derek Li, Wei Zhou, personalizace, adaptivita, individualizace, řízení výuky, Knewton, umělá inteligence, AI

O tom, že se Čína stává centrem vývoje umělé inteligence (AI), již víme (Když velký bratr dostane velká data). Začínáme tušit i to, že se AI začíná prosazovat i ve školství. Spojíme-li tyto dvě skutečnosti dohromady, neměly by nás překvapit takové titulky, jaké ve svých promo materiálech používá společnost Squirrel AIZakladatel Squirrel AI Derek Haoyang Li na AI Summitu v Singapuru vysvětluje, jak AI učitelé překonají lidské. Podobně lze pokračovat – „jak sníží zátěž dětí a zvýší efektivitu učení“, „jak AI revolučním způsobem změní tradiční školství“. Pravdu však bohužel zatím prakticky ověřit nemůžeme.

Vše nasvědčuje tomu, že Squirrel AI má již dnes k dispozici umělou inteligencí umocněný adaptivní systém řízení výuky, který realizuje to, co slibovala, ale zatím nedotáhla americká firma Knewton (Knewton jako předzvěst budoucnosti?). Podle publikovaných materiálů systém Squirrel AI „imituje spojené úsilí několika specializovaných odborných učitelů a poskytuje žákům cílený personalizovaný vzdělávací program v režimu 1:1“ [1]. Údajně zvyšuje účinnost výuky 5–10násobně. Zakladatel firmy Wei Zhou tvrdí, že „při použití tradičních výukových metod dochází ke ztrátě až 90 % času, což je nejen neefektivní, ale pro žáky též často frustrující. Systém Squirrel AI tak nejen zvyšuje efektivitu, ale též šetří žákům až 80 % času věnovaného učení.“ [1]

Ta čísla si PR oddělení Squirrel AI tak úplně nevymyslelo. Byla experimentálně zjištěna opakovaně organizovanými akcemi, v nichž živí učitelé soutěží s umělými v tom, kdo toho více naučí. V oblasti faktických poznatků nemají stroje vůbec konkurenci. Jinak tomu je tam, kde má nastoupit výchova založená na empatii. Z toho jasně vyplývá, že ani takto dokonalý umělý učitel nebude schopen toho živého v dohledné době nahradit. Budou realizovat každý jinou část výuky a budou muset spolupracovat.

Měli bychom si uvědomit základní souvislosti. V Číně existuje obrovský trh v oblasti doučování žáků. Téměř všechny rodiny sázejí na to, že jejich děti budou studovat, a finančně je tak zajistí ve stáří. Znamená to typicky nutnost připravovat se na různé zkoušky. Myslím, že by pro nás nemělo být překvapením, že právě toto již dnes u motivovaných žáků zvládá systém Squirrel AI možná skutečně lépe než živý učitel.

Zní to docela fantasticky, ale další zakladatel firmy Derek Li jde při popisu vlastností systému Squirrel AI ještě dále: „Naším cílem je posilovat kreativitu a představivost dětí. Rádi bychom poskytli každému takového umělého učitele, který bude disponovat schopnostmi Sokrata, Da Vinciho a Einsteina dohromady. Takto kvalitní učitel navíc nebude privilegiem malé skupiny lidí, ale bude k dispozici každému dítěti, takže si budou v přístupu ke vzdělání všichni rovni.“ [2]

rozhovoru pro Edsurge Derek Li přiznává, že mu největší starosti dělá to, jak umělou inteligencí disponující systém kontrolovat v tom, co učí. Dokud má v paměti pouze pro něj cíleně vytvořený obsah, problém nenastává. V budoucnosti však takový dokonalý umělý učitel bude vybaven funkcí strojového učení, to znamená, že bude schopen se učit od kohokoli (přístupem na internet), a tak se průběžně zdokonalovat. Bude pak vědět úplně vše a cokoli z toho bude schopen předat žákům. Problém spočívá v tom, že část takto získaného obsahu bude určitě nepravdivá. Hrozí tedy, že se žák může naučit i něco chybného. Derek Li k tomu říká: „Je to jako kontrolovat jadernou reakci. Můžete ji použít na výrobu elektřiny nebo způsobit katastrofu.” [3]

Squirrel AI disponuje miliardovými investicemi od čínských firem a fondů. Po celé Číně má 1600 aplikačních center a do vývoje je zapojeno na 3000 učitelů. Pro učení ho již dnes používá víc jak milion uživatelů. Záměr je zřejmý – dosáhnout pokud možno na úplně všechny školou povinné čínské děti. Za tím účelem se nabízí jak varianta online, tak off line, která nevyžaduje připojení do internetu a je možno ji nasadit i v té nejzapadlejší venkovské oblasti. Squirrel AI slibuje milionu nejchudších poskytnout licenci zdarma.

Na základě toho, co o Číně víme, je však třeba se ptát, zda budou takto získaná velká data využita skutečně jen k učení (přípravě na testy a zkoušky)? Hádám, že pro velkého bratra se stanou zcela samozřejmě dalším zdrojem pro komplexní analýzu v rámci sociálního kreditního systému občanů.

Citace:
[1] - Yixue Squirrel AI Learning’s Co-Founder Wei Zhou: AI-Enabled Education Reduces Children’s Burdens and Improves Learning Efficiency. 2018. [cit. 2019-2-20]. Dostupný z WWW: [https://globenewswire.com/news-release/2018/09/27/...].  
[2] - Squirrel AI Learning Appears at World Summit AI. Founder Derek Haoyang Li Presents How AI Revolutionizes Traditional Education. 2018. [cit. 2019-2-20]. Dostupný z WWW: [https://globenewswire.com/news-release/2018/12/20/...].  
[3] - CORCORAN, Betsy; YOUNG, Jeffrey R. How Much Artificial Intelligence Should There Be in the Classroom?. 2019. [cit. 2019-2-20]. Dostupný z WWW: [https://www.edsurge.com/news/2019-01-23-how-much-a...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 18. 03. 2019
Zobrazeno: 3233krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Čínská cesta k umělým učitelům. Metodický portál: Články [online]. 18. 03. 2019, [cit. 2019-10-15]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22027/CINSKA-CESTA-K-UMELYM-UCITELUM.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Michal ČernýVloženo: 19. 03. 2019 08:58

Myslím, že pěkný a velice potřebný článek. Téma by si jistě zasloužilo pečlivější srovnání ... ostatně řada čínských výzkumů je problematicky důveryhodných.... ale směr to jistě ukazuje a děkuji za něj!

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 19. 03. 2019 09:32

Michale, máte pocit, že mé zpracování je nevědecké, že? Rozumím! Všimněte si, že jsem celých 26 let, od té doby, co jsem s tím v InfoCentru UIV začal, neměl ambici se vydávat za vědce. Na to jsou zde jiní. Byl jsem ale téměř vždy tím, kdo podobná závažná témata přinášel jako první!

Ano, je mi líto, že to takto nikdo nevnímá!

Autor: Michal ČernýVloženo: 22. 03. 2019 21:51

Já to tak samozřejmě vnímám a to množství novinek je skutečně impozantní! Ostatně třeba kurátorství jako vzdělávací přístup, o kterém je teď v tisku má třetí kniha, je tady u nás Váš objev... :)

... Jen jsem chtěl říci, že zrovna v případě Číny bych byl hodně opatrný (a možná zbytečně) na to, co jejich nástroje umí. Myslím, že docela systeamticky využívají toho, že mi v okcidentální společnosti neumíme čínsky :)

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 24. 03. 2019 08:02

V tom případě mě mrzí, že jsem dost nezdůraznil, že pouze sděluji to, co tvrdí PR firmy Squirrel AI. Ale je to tam. Hádám, že ti nejambicioznější z nás se již začali učit čínsky. Já už ne! Chodil jsem v mládí 11 let povinně na ruštinu, a byla to ztráta času. Tenkrát ještě bohužel nebyli učící roboti.