Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Čínská cesta k umělým učitelům

Čínská cesta k umělým učitelům

Popis aktivit čínské společnosti Squirrel AI, která je na nejlepší cestě nabídnout žákům aplikaci učící u zkoušek potřebné znalosti s pomocí umělé inteligence lépe než skutečný učitel.

O tom, že se Čína stává centrem vývoje umělé inteligence (AI), již víme (Když velký bratr dostane velká data). Začínáme tušit i to, že se AI začíná prosazovat i ve školství. Spojíme-li tyto dvě skutečnosti dohromady, neměly by nás překvapit takové titulky, jaké ve svých promo materiálech používá společnost Squirrel AIZakladatel Squirrel AI Derek Haoyang Li na AI Summitu v Singapuru vysvětluje, jak AI učitelé překonají lidské. Podobně lze pokračovat – „jak sníží zátěž dětí a zvýší efektivitu učení“, „jak AI revolučním způsobem změní tradiční školství“. Pravdu však bohužel zatím prakticky ověřit nemůžeme.

Vše nasvědčuje tomu, že Squirrel AI má již dnes k dispozici umělou inteligencí umocněný adaptivní systém řízení výuky, který realizuje to, co slibovala, ale zatím nedotáhla americká firma Knewton (Knewton jako předzvěst budoucnosti?). Podle publikovaných materiálů systém Squirrel AI „imituje spojené úsilí několika specializovaných odborných učitelů a poskytuje žákům cílený personalizovaný vzdělávací program v režimu 1:1“ [1]. Údajně zvyšuje účinnost výuky 5–10násobně. Zakladatel firmy Wei Zhou tvrdí, že „při použití tradičních výukových metod dochází ke ztrátě až 90 % času, což je nejen neefektivní, ale pro žáky též často frustrující. Systém Squirrel AI tak nejen zvyšuje efektivitu, ale též šetří žákům až 80 % času věnovaného učení.“ [1]

Ta čísla si PR oddělení Squirrel AI tak úplně nevymyslelo. Byla experimentálně zjištěna opakovaně organizovanými akcemi, v nichž živí učitelé soutěží s umělými v tom, kdo toho více naučí. V oblasti faktických poznatků nemají stroje vůbec konkurenci. Jinak tomu je tam, kde má nastoupit výchova založená na empatii. Z toho jasně vyplývá, že ani takto dokonalý umělý učitel nebude schopen toho živého v dohledné době nahradit. Budou realizovat každý jinou část výuky a budou muset spolupracovat.

Měli bychom si uvědomit základní souvislosti. V Číně existuje obrovský trh v oblasti doučování žáků. Téměř všechny rodiny sázejí na to, že jejich děti budou studovat, a finančně je tak zajistí ve stáří. Znamená to typicky nutnost připravovat se na různé zkoušky. Myslím, že by pro nás nemělo být překvapením, že právě toto již dnes u motivovaných žáků zvládá systém Squirrel AI možná skutečně lépe než živý učitel.

Zní to docela fantasticky, ale další zakladatel firmy Derek Li jde při popisu vlastností systému Squirrel AI ještě dále: „Naším cílem je posilovat kreativitu a představivost dětí. Rádi bychom poskytli každému takového umělého učitele, který bude disponovat schopnostmi Sokrata, Da Vinciho a Einsteina dohromady. Takto kvalitní učitel navíc nebude privilegiem malé skupiny lidí, ale bude k dispozici každému dítěti, takže si budou v přístupu ke vzdělání všichni rovni.“ [2]

rozhovoru pro Edsurge Derek Li přiznává, že mu největší starosti dělá to, jak umělou inteligencí disponující systém kontrolovat v tom, co učí. Dokud má v paměti pouze pro něj cíleně vytvořený obsah, problém nenastává. V budoucnosti však takový dokonalý umělý učitel bude vybaven funkcí strojového učení, to znamená, že bude schopen se učit od kohokoli (přístupem na internet), a tak se průběžně zdokonalovat. Bude pak vědět úplně vše a cokoli z toho bude schopen předat žákům. Problém spočívá v tom, že část takto získaného obsahu bude určitě nepravdivá. Hrozí tedy, že se žák může naučit i něco chybného. Derek Li k tomu říká: „Je to jako kontrolovat jadernou reakci. Můžete ji použít na výrobu elektřiny nebo způsobit katastrofu.” [3]

Squirrel AI disponuje miliardovými investicemi od čínských firem a fondů. Po celé Číně má 1600 aplikačních center a do vývoje je zapojeno na 3000 učitelů. Pro učení ho již dnes používá víc jak milion uživatelů. Záměr je zřejmý – dosáhnout pokud možno na úplně všechny školou povinné čínské děti. Za tím účelem se nabízí jak varianta online, tak off line, která nevyžaduje připojení do internetu a je možno ji nasadit i v té nejzapadlejší venkovské oblasti. Squirrel AI slibuje milionu nejchudších poskytnout licenci zdarma.

Na základě toho, co o Číně víme, je však třeba se ptát, zda budou takto získaná velká data využita skutečně jen k učení (přípravě na testy a zkoušky)? Hádám, že pro velkého bratra se stanou zcela samozřejmě dalším zdrojem pro komplexní analýzu v rámci sociálního kreditního systému občanů.

Citace a použitá literatura:
[1] - Yixue Squirrel AI Learning’s Co-Founder Wei Zhou: AI-Enabled Education Reduces Children’s Burdens and Improves Learning Efficiency. 2018. [cit. 2019-2-20]. Dostupný z WWW: [https://globenewswire.com/news-release/2018/09/27/...].  
[2] - Squirrel AI Learning Appears at World Summit AI. Founder Derek Haoyang Li Presents How AI Revolutionizes Traditional Education. 2018. [cit. 2019-2-20]. Dostupný z WWW: [https://globenewswire.com/news-release/2018/12/20/...].  
[3] - CORCORAN, Betsy; YOUNG, Jeffrey R. How Much Artificial Intelligence Should There Be in the Classroom?. 2019. [cit. 2019-2-20]. Dostupný z WWW: [https://www.edsurge.com/news/2019-01-23-how-much-a...].  
Detailní informace o článku naleznete ZDE.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek

Licence článku:
Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.