Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > 20 způsobů využití technologií pro online...

Ikona informativni

20 způsobů využití technologií pro online výuku nejen po uzavření škol

Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Jaké technologie využít v době zavření škol? Jaké nástroje použít pro naši online výuku? Jak komunikovat se žáky, jak jim předávat úkoly, jak a v jaké formě je vybírat či sdílet? A jak všechny tyto technologie vzájemně propojit? V článku se podíváme na 20 konkrétních řešení online vzdělávání, které mohou a měli by být využity i poté, co se školy opět otevřou.
Klíčová slova: online vzdělávání, koronavirus, G Suite, Office 365, webinář, chat, e-mail, video, audio, nástěnka, e-learning, intranet, LMS, redakční systém, blog, vlog
Aktualizováno: 12. 3. 2020 11:40
 

 

Už víte, jak budete v následujících dnech a týdnech učit online, jak budete se žáky vzájemně komunikovat a jaké všechny e-learningové přístupy použijete?

Dal jsem dohromady 20 různých způsobů využití technologií pro online vzdělávání, které mi dávají smysl a které jsou a měli by být využívány nejen v době zavření škol z důvodu koronaviru, ale stále, jako doplněk k prezenční výuce.

Každý z uvedených technologických přístupů by si zajisté zasloužil samostatný článek, nebo minimálně více prostoru než jen jeden krátký odstavec. To však nebylo mým záměrem. Chtěl jsem pouze připravit jakýsi přehled možností a nechat na vás, abyste si vybrali ty, které se vám budou hodit.

K napsání tohoto článku mě také přivedlo zjištění, že někteří učitelé přemýšlejí o vytvoření facebookových skupin jako o jediném kanálu pro zadávání úkolů svým žákům. Následujícím výčtem bych rád ukázal, že existují jiné, mnohem lepší způsoby online vzdělávání. Pojďme se tedy na ně podívat.  

1. Kombinujte služby G Suite v rámci školního řešení

Máte-li ve škole implementováno řešení od Googlu, není nutné hledat jinou zastřešující platformu. Zkombinujte Google Učebnu, Disk, Dokumenty, Formuláře, Gmail a Google Kalendář a víc nepotřebujete. I když, možná ještě čtěte dál.

2. Využijte Office 365 pro školy 

Podobné je to v případě, že máte na škole Office 365. Vytvořte si nový tým pro svůj předmět v prostředí MS Teams a do něj přidejte žáky, které učíte. V rámci týmu můžete nahrávat výukové materiály, sdílet soubory, používat poznámkový blok předmětu, zahájit chat nebo rovnou video setkání. Nebo si vytvořte předmětovou skupinu v Outlooku. Součástí této skupiny pak máte opět skupinový sešit OneNote, skupinové úložiště OneDrive, web, i skupinový kalendář. To pro začátek úplně stačí. Případně si vytvořte pouze Onenotový poznámkový blok předmětu (Class Notebook) a přes něj můžete řešit zadávání i odevzdávání úkolů.

3. Navrhněte si vlastní LMS systém pro svou výuku

Pokud nemáte ve škole žádné z výše uvedených řešení, můžete si vytvořit pro správu výuky své vlastní LMS prostředí. Podívejte se na Schoology nebo ClassDojo. Pochopitelně nesmíme zapomínat ani na Moodle nebo Edmodo.

4. Vytvořte redakční systém namísto LMS

V úvahu by mohl připadnout i web na bázi redakčního systému, ve kterém by žáci aktivně tvořili obsah. Jeho instalace a konfigurace může být náročnější (v případě čisté instalace Wordpressu), nicméně některé platformy již mají tento systém integrovaný v sobě a vy se můžete zaměřit pouze na vytvoření svých předmětů coby webových podstránek a poté již na samotný obsah (např. Edublogs). 

5. Založte intranet jako centrální místo pro svou třídu

O tvorbě intranetu jsem psal v seriálu o třídním učiteli. Třídní intranet zde plní důležitou roli v případě, že chcete shromáždit všechna předmětová LMS prostředí vaší třídy na jednom místě.

6. Integrujte projektové nástroje

Využijte příležitosti a do vašeho online vzdělávání zapojte dnes běžné a velmi používané komunikační, projektové nástroje jako jsou Trello, Slack nebo Asana. Vaši žáci tak zažijí zkušenost participativních, týmových prostředí dnes běžně používaných nejen v byznysu. 

7. Nabídněte žákům plnit úkoly formou blogu

Výstupy vašich žáků mohou být i ve formě blogových příspěvků. O blogových platformách a konkrétních realizacích jsme na Spomocníkovi psali například zde.  

8. Využijte online nástěnky

Pro oboustrannou komunikaci se žáky můžete využít i jednoduché online nástěnky. Synonymem tohoto přístupu je bezpochyby Padlet. Určitě se ale nabízí i další, např. Lino. Jitka Rambousková nedávna psala o dalších.

9. Pořiďte záznam své obrazovky v kombinaci s bílou tabulí

Místo psaní na tabuli můžete psát do svého tabletu a z tohoto „zápisu“ (náčrtku, myšlenkové mapy, diagramu apod.) pořídit záznam (např. přes režim Záznam obrazovky v iPadOS). K psaní využijte některou z mnoha aplikací bílé tabule, za všechny zmiňme např. ShowMe nebo Explain Everything.

10. Zvažte zapojení e-portfolia

E-portfoliové platformy jsou další formou, jak nechat žáky plnit vámi zadané úkoly, odevzdávat je a sdílet s ostatními v rámci společného (předmětového) uzavřeného prostředí. Vhodným zástupcem tohoto přístupu je SeeSaw.

11. Natočte se na video

Nebojte se pro své žáky natočit na video. Určitě vás rádi uvidí. Je to jistě lepší forma, než když na ně budete působit jen skrze své texty. A ideálně, když si stoupnete před zelené pozadí, které poté nahradíte živými záběry, nebo alespoň fotografií. 

12. Nechte žáky odevzdávat úkoly ve formě videa nebo animace

Ani vaši žáci nemusí plnit úkoly pouze písemnou formou. Mohou například své řešení namluvit před kamerou a výsledné video vám poslat. Pro úpravu použijí libovolný nástroj pro střih videa, který najdou ve svém obchodě nebo ideálně přímo ve svém telefonu či tabletu. Výsledná videa mohou uložit do sdíleného, vámi připraveného prostředí pro odevzdání úkolů. Zkombinovat mohou taktéž greenscreen, případně rozmluvit obrázek a schovat se za něj.

13. Nahrejte audio a založte podcast

Jestli se na video necítíte, co takhle sami sebe nahrát na audio? Váš hlas žáci jistě také rádi uslyší. Můžete dokonce vytvořit pro svůj předmět celý podcastový pořad a ten zveřejnit např. v platformě Anchor.

14. Anotujte a zvýrazňujte v textech

Pokud plánujete posílat žákům zadání v podobě textů a obrázků, ať už na webu nebo v elektronické podobě, možná budete potřebovat do nich něco připsat, zvýraznit nebo označit. I zde se nabízí mnoho přístupů pro různé formy anotací, průřezově zmiňme například Kami, Skitch nebo Diigo

15. Nechte žáky studovat v online kurzech

Nemusíte všechno vysvětlovat sami. Najděte vhodný kurz na Khanově škole nebo v některé z MOOC platforem a odkažte žáky na něj.  

16. Udělejte online setkání

Uspořádejte online setkání se svými žáky. Máte-li řešení od Googlu, využijte Meet, v případě Microsoftu Teams, mají-li žáci iPad či iPhony, jděte na FaceTime. U malých skupin do 12 členů můžete za 10 dolarů využít např. platformu Whereby. Zajímavou mobilní aplikací pro skupinové video hovory je aplikace JusTalk.

17. Uspořádejte webinář

Také webinář nemusí být na škodu. Krom výše uvedených řešení se nabízí také StreamYard, pomocí nějž můžete vaše vysílání rovnou streamovat a ukládat na YouTube, případně do dalších sociálních sítí. 

18. Komunikujte e-mailem a skupinovým chatem

Nezapomeňte komunikovat také e-mailem, ideálně právě přes skupinový e-mail vytvořený pod předmětovou skupinou, kdy vaše e-mailová zpráva jde primárně do této skupiny a v kopiích na školní účty žáků do ní přidaných. Obdobně lze tento přístup realizovat i u rodičů, tam však jde e-mailová zpráva na jejich soukromé e-maily.

Rychlejší komunikace se žáky je ovšem přes chat. Mějte předmětovou skupinu na platformě, kterou mají všichni, nebo navrhněte použít zcela jinou, aby nebyl nikdo znevýhodněn. Jako vhodná alternativa k Messengeru či WhatsAppu se nabízí například Signal.

19. Nezapomeňte na váš školní informační systém

Ke komunikaci se svými žáky, včetně zasílání úkolů, můžete využít i váš školní informační systém. Možnosti zde budou zřejmě omezené, ale pořád využíváte jednotné centrální místo, na které můžete navázat další propojené systémy.

20. Kombinujte výše uvedené i další přístupy

Ze všeho nejlepší je však kombinovat více různých přístupů, ať už ty výše uvedené, nebo jiné. Kombinujte video, audio, texty, fotky, animace, a to vše v bezpečném prostředí, které je co nejvíce vázáno na vaše školní řešení. Tímto přístupem naučíte žáky nejen využívat jednotné prostředí podobné modelu, který zažijí v budoucnu ve své práci, ale zajistíte větší ochranu jejich dat i jich samotných.

*

Jaké další nástroje a platformy používáte nebo se chystáte použít při online vzdělávání? Napište nám do komentáře pod článkem.

 

Související články

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 12. 03. 2020
Zobrazeno: 7460krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. 20 způsobů využití technologií pro online výuku nejen po uzavření škol. Metodický portál: Články [online]. 12. 03. 2020, [cit. 2020-04-07]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22438/20-ZPUSOBU-VYUZITI-TECHNOLOGII-PRO-ONLINE-VYUKU-NEJEN-PO-UZAVRENI-SKOL.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Michal ŽampachVloženo: 14. 03. 2020 17:08

Vzhledem k tomu, ze vetšina vyrobcu softwaru a reseni dala vse k dispozici zadarmo není potreba hledat sotware, který je zadarmo a dělat kvuli tomu kompromisy = pokud skola pouziva G suite nebo Ofice365, pak je ideální následovat (aby cela skola mela stejne nástroje), v případě, že skola nema reseni (bod 3), pak je dobre se rozhodnout pro G=suite nebo Ofice365 = nejlepe cela skola. Myslim že neni potreba hledat alternativní reseni v podobe free aplikaci. Obe dve reseni G=suite nebo Office poskytuji ucelenou sadu nastroju pro online spolupraci.

Misto tvorby intrantu bych pouzil sharepoint nebo Onedrive (Office) a G=drive u G=suite.

Pro aktualni informance je mozne pouzit libovolny messenger na kterém se shodnete (FB messenger, WA, Slack....)

Vyhledem k tomu, že není potřeba řešit licence a platbu za ne, soustředil bych se na maximalni využivaní aplikaci, ktere jsou k dispozici jednou ze dvou zmínenych reseni G-Suite nebo Office365. Velkou vyhodou je prointegrovanost uzivatelskych uctu vcelkem baliku.

Misto nahravaní a tvorby video vzkazu (je s tim dost práce) bych cas věnovat web-meetingu, kde muzete sdilet svoji obrazovku, malovat na bilou plochu a podobne. Obvkle je možné webmeeting nahrat a dát k dispozici offline.

Stejně jako MS a Google = Cisco dalo k dispozici nejrozšířenšjší SW pro webkonference = Webex. Je dostupny i na mobilu a tabletu.

Jako důležitou vidim pravidelnou online komunikaci, at uz pres messenger nebo pres webkonferenci (Meet, Hangouts, Webex).

Ze zkusenosti online = konference (web meeting) má mnohem větší učinek, pokud maji ucastnici zapnute video :-)

Autor: Bohumil HavelVloženo: 25. 03. 2020 09:13

Pokud znáte (trochu) Moodle, nebojte se jej využít. K dispozici je malý hosting zdarma. Samozřejmě je na něj velký nápor, ale kapacita se zvyšuje. MoodleCloud je ta adresa, pomoc najdete i v diskusích české komunity.  Součástí cloudu je i nástroj pro webinář BBB. Plno věcí lze připravit i tak, aby mohly být řešeny na mobilech, včetně odevzdání videa, fotek, zvuku. 

Kdo bude potřebovat inspiraci a návody, může se aktuálně podívat na MOOC kurz na https://learn.moodle.org/.

Přeji vám inspirativní distanční vzdělávání :-)