Autor: freepik.com |
V posledních týdnech jsem si pokládal stále dokola jednu a tutéž otázku: proč se tak urputně bráníme zavedení čistě online výuky? Myslím, že odpověď je poměrně přímočará: máme z ní strach. A než bychom si to připustili a tomuto strachu se postavili, budeme hledat výmluvy, proč k zavedení online výuky není důvod, a chovat se vůči ní odmítavě a říkat: už tady bylo dost online výuky, teď musíme za každou cenu chodit do školy.
Dal jsem dohromady 20 důvodů, proč je online výuka oproti té prezenční nevýhodná. Všechny jsem je od různých lidí z oblasti vzdělávání slyšel v tomto i minulém školním roce mnohokrát. Určitě těch důvodů bylo mnohem víc, tyhle ale myslím budou stačit.
Po pravdě mi nedalo moc práce sestavit tenhle výčet. Není obecně těžké vymyslet 10 důvodů, jak něco nejde. Mnohem těžší je najít jeden důvod, jak by to šlo. A v případě online výuky tento princip platí dvojnásob. Budete-li chtít, každý z výše uvedených bodů velmi rychle a lehce obhájíte ve prospěch prezenční výuky. Když si však připustíte, že to jsou všechno především naše výmluvy, protože nedokážeme v režimu online pracovat a učit efektivně a neumíme naučit takto pracovat a učit se ani naše žáky, pak se možná přestaneme tohoto přístupu tolik bát a dáme mu v budoucnu mnohem větší prostor. Protože online výuka není primárně o výuce, ale o důležitějších věcech.
Bylo by ale poměrně laciné na tomto místě skončit.
Co kdybychom se nyní společně pokusili ke každému bodu výše najít jeden osobní protiargument ve prospěch online výuky?
Můžete se nyní sami vrátit výše a vytvořit svůj vlastní seznam a pak jej porovnat s tím mým.
Vytvořím pro ně podmínky, aby se naučili minimum, které budou potřebovat, nebo jinou, odpovídající alternativu a nechám je přijít na důvody, proč je učení online pro ně důležité.
Budeme společně hledat lepší podmínky pro soustředění a způsoby, které nám v soustředění pomáhají.
Přizpůsobím výuku tak, aby výmluvy nebyly potřeba, nebo aby byly minimalizovány.
Žáci dostanou dostatek prostoru a příležitostí, aby pochopili, že podvádět nepotřebují a že existuje lepší cesta.
Mí žáci nepotřebují učitele, aby je neustále a dostatečně kontroloval, co dělají. Společně hledáme cesty, jak umět kontrolovat technologie a sami sebe při jejich používání i bez nich.
Pomoc řešíme v rámci týmové práce formou rychlé a pomalé komunikace mezi žáky navzájem i mezi týmy či samotnými žáky a učitelem.
Hledám individuální možnosti, jak bychom jej plně, nebo alespoň částečně mohli nahradit/doplnit online formou?
Je potřeba detailně rozebrat, co znamená ztracený čas v online výuce.
Pokud tomu tak je, vždy se ptám, zda a jak jsme to v naší škole dokázali vyřešit.
Vymysleme, jaké možnosti sociální komunikace a kontaktu máme v online světě a jak jimi můžeme doplnit/vykompenzovat ten osobní.
Ve skutečnosti může být a často je mnohem efektivnější.
U větší skupiny to může být benefit, v komunikaci 1 : 1 nebo v malých skupinách ji můžeme částečně kompenzovat zapnutými kamerami.
Jen do té míry, pokud se jí sami nechají limitovat.
Platí jak pro školu, učitele i žáky.
Řešením může být například těchto 20 tipů.
Neřešme důsledek tohoto stavu (proč tomu tak je), ale příčinu (co za tím je).
Online výuka vyžaduje nejen kvalitní přípravu, ale pravidelné zlepšování a přizpůsobování potřebám učitelů a žáků v kontextu školy.
Můžeme se tomu vyhnout, pokud například nastavíme správné podmínky a prostředí a budeme efektivně komunikovat.
Chyba je často v nedostatku komunikace.
Vyplatí, pokud se naučíme online přístup (nejen online výuku) správně využívat.
Až doposud jsme většinou zaváděli online výuku, ať už plnou, nebo v kombinaci s tou prezenční, a to v různých hybridních scénářích, protože jsme k tomu byli okolnostmi spojenými s kovidovou situací donuceni. Je však načase naučit se pravidelně online výuku implementovat i tehdy, když nemusíme, zkrátka proto, že můžeme, že je tato forma pro nás na určitých stupních vzdělávání, v určitých ročnících, výukových formách, skupinách či situacích krátkodobě či dlouhodobě výhodnější. Jaké situace a scénáře to jsou, záleží na každé vzdělávací instituci, aby je dokázala se svým vedením a týmem online podpory posoudit a dostala od MŠMT patřičnou volnost si tuto cestu kdykoliv zvolit.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Online vzdělávání.
Ostatní články seriálu: