Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Jak souvisí digitální minimalismus s digitální gramotností
Odborný článek

Jak souvisí digitální minimalismus s digitální gramotností

16. 2. 2022 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Digitální minimalismus

Anotace

Digitální minimalismus a digitální gramotnost. Dvě oblasti, které spolu úzce souvisejí. Pojďme se konkrétně podívat jak.
Autor: vectorjuice, freepik.com

 

Aplikace digitálního minimalismu, stejně jako dalších přístupů (digitálního wellbeingu, digitálního občanství aj.), se neobejde bez hlubší znalosti technologií, bez základní digitální kompetence – digitální gramotnosti. Digitální minimalismus a digitální gramotnost spolu úzce souvisejí. Ne však jako dva protipóly, kdy jeden reprezentuje schopnost technologie používat a druhý nepoužívat, ale vedle sebe.

Přečtěte si také k tomuto tématu:

Pokud bychom hledali vhodnou analogii, pak digitální minimalismus (dále DM) zastupují slova PROČ (jaký má DM význam pro náš život) a CO (konkrétní principy DM), kdežto digitální gramotnost v DM reprezentuje slovo JAK (jak technologii nastavit pro realizaci daného principu).

Pojďme si to ukázat na příkladech vybraných principů:

20 dovedností digitální gramotnosti v 10 principech digitálního minimalismu

1. Omezte ekonomii pozornosti

  • jak nastavit svá zařízení, jaké nástroje zvolit a jak je nakonfigurovat, abychom zamezili či výrazně omezili sofistikované ovládání naší pozornosti ze strany provozovatelů používaných platforem a jejich partnerů
  • jak zjistit, jaká data o nás aplikace sbírají a kam je posílají

2. Proveďte digitální úklid

  • jak odinstalovat aplikace, aby po nich v našich zařízeních nic nezůstalo
  • jak uvolnit místo v našich zařízeních smazáním duplicitních či nepotřebných dat

3. Definujte roli svých zařízení

  • jak hledat vhodné aplikace pro svůj ekosystém
  • jak vhodně konsolidovat své pracovní workflow (používáním multiplatformních aplikací nebo snížením počtu nástrojů pro stejný druh aktivity (tvorbu textů, organizaci času a poznámek aj.)

4. Používejte monotasking

  • jak si nastavit prostředí operačního systému tak, abychom se nemuseli věnovat žádné další aplikaci nebo jí nebyli rušeni
  • jakým aplikacím dát přednost s cílem lépe se soustředit

5. Upravte notifikace

  • jak zvolit různé úrovně notifikací v našich zařízeních
  • jak si nastavit notifikace v rámci jednotlivých aplikací

6. Přizpůsobte si režimy Soustředění

  • jak upravit režimy Soustředění pro konkrétní situace nebo aktivity
  • jak upravit plochu a jednotlivé aplikace v režimech Soustředění

7. Zjednodušte komunikaci

  • jak si vhodně nastavit filtrování v e-mailovém klientovi
  • jak nahradit nevhodné komunikační kanály těmi efektivními (např. při řízení projektů apod.)

8. Změňte online návyky nejen v sociálních sítích

  • jak si vhodně nastavit profily v sociálních sítích
  • jak si vybrat vhodné aplikace pro konzumaci obsahu

9. Plánujte své aktivity s technologií i bez ní

  • jaké aplikace pro plánování zvolit a jak je nastavit
  • jak zjistit, jaké aktivity s našimi zařízeními provádíme a jak je upravit/změnit/omezit

10. Uzavřete se do kreativní samoty

  • jaké technologie a služby zvolit, abychom se, je-li to potřeba, dokázali uzavřít do své kreativní samoty
  • jakým nástrojům a přístupům dát přednost, i jak je kombinovat, abychom nebrzdili naši kreativitu

Výše uvedený výčet ukazuje, jak se digitální minimalismus bez digitální gramotnosti neobejde. Digitální gramotnost stojí od začátku nad digitálním minimalismem, je nástrojem k jeho naplnění. Bez digitální gramotnosti se digitální minimalismus neobejde, stejně jako my. Otázkou je, zda se obejdeme bez digitálního minimalismu. Pokud ano, tak jak dlouho? A jestli ne, čeho se místo něj dokážeme v naší výuce vzdát?

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.