Autor: vectorjuice, freepik.com |
Aplikace digitálního minimalismu, stejně jako dalších přístupů (digitálního wellbeingu, digitálního občanství aj.), se neobejde bez hlubší znalosti technologií, bez základní digitální kompetence – digitální gramotnosti. Digitální minimalismus a digitální gramotnost spolu úzce souvisejí. Ne však jako dva protipóly, kdy jeden reprezentuje schopnost technologie používat a druhý nepoužívat, ale vedle sebe.
Přečtěte si také k tomuto tématu:
Pokud bychom hledali vhodnou analogii, pak digitální minimalismus (dále DM) zastupují slova PROČ (jaký má DM význam pro náš život) a CO (konkrétní principy DM), kdežto digitální gramotnost v DM reprezentuje slovo JAK (jak technologii nastavit pro realizaci daného principu).
Pojďme si to ukázat na příkladech vybraných principů:
Výše uvedený výčet ukazuje, jak se digitální minimalismus bez digitální gramotnosti neobejde. Digitální gramotnost stojí od začátku nad digitálním minimalismem, je nástrojem k jeho naplnění. Bez digitální gramotnosti se digitální minimalismus neobejde, stejně jako my. Otázkou je, zda se obejdeme bez digitálního minimalismu. Pokud ano, tak jak dlouho? A jestli ne, čeho se místo něj dokážeme v naší výuce vzdát?
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Digitální minimalismus.
Ostatní články seriálu: