Všechny zkušenosti, které žáci získali v předchozí lekci při focení s drony, využijí i při natáčení videí. To je obvykle náročnější než fotografování, proto je vhodné jej zařadit až do závěrečné lekce a ideálně se mu, stejně jako fotografii, věnovat samostatně. Lekcí zaměřených na video ovšem může být i více. V následujícím článku si představíme jednu z nich, zaměřenou na tvorbu videa o škole.
K nejčastějším chybám při natáčení videa – ať s dronem, nebo obecně – patří nesprávná práce s kamerou. Nejde jen o její pozici či plynulost, ale zejména o pohyb, který ve scéně provádí.
Na začátku lekce proto nejdříve žáky seznamte s několika základními pohyby dronu, které jsou pro natáčení vhodné. Pro tyto účely se výborně hodí skvělá instruktážní videa Jevena Doveyho, např. 10 DRONE Moves I Capture With Every Flight.
U jednotlivých pohybů je dobré myslet na optimální rychlost dronu v jejich průběhu. Zrychlit či zpomalit daný pohyb lze samozřejmě také ve střižně.
Před vlastním natáčením by si měli žáci všechny pohyby vyzkoušet. Důležitý není jen pohyb samotný, ale také jeho plynulost.
Na tomto místě je dobré zmínit, že při natáčení konkrétní scény se dron a gimbal nemusí vždy nutně pohybovat, ale mohou zůstat v klidu, respektive levitovat na místě.
Chtějte po žácích, aby si pro 1. natáčení (např. upoutávkového videa o škole) vybrali omezený počet pohybů a ty střídali. V každém záběru bude však vždy pouze jeden. Pro začátek klidně stačí 3 základní, které později mohou rozšířit o další.
1. Pohyb dronu vpřed nebo vzad (s kamerou směřující dopředu nebo kolmo dolů)
2. Pohyb dronu nahoru nebo dolů (s kamerou směřující dopředu nebo kolmo dolů)
3. Pohyb dronu do boku, vpravo nebo vlevo (s kamerou směřující dopředu nebo kolmo dolů)
4. Kombinace 1. s 2.
5. Kombinace 1. nebo 2. s pohybem gimbalu opačným směrem
6. Orbit (viz video výše)
Omezením pohybů záběry zjednodušíte a současně minimalizujete scény s trhavou kamerou způsobenou složitým manévrem dronu. Méně je v tomto případě více. Než komplikovaný pohyb kamery, to ať je dron raději v klidu. [1]
Jsou-li pro žáky některé z výše uvedených pohybů příliš složité, mohou vyzkoušet přednastavené režimy pro video, ve kterých pouze označí objekt, který má být natočen, a dron provede daný pohyb včetně pořízení videa zcela automaticky. Pozor je třeba si dát pouze na dostatečný prostor, který konkrétní režimy vyžadují, aby nedošlo ke kolizi dronu s okolní překážkou, případně je nutné dron včas během provádění režimu zastavit. Ukázku přednastavených, tzv. Quickshots režimů pro model DJI Mini 2 najdete zde. [2]
Příprava scénářů bude obdobná jako u tvorby fotografií, jen přizpůsobená formátu videa. Vedle popisu každé scény by mělo být nyní uvedeno, co bude dělat dron, resp. kamera dronu, tj. jakým pohybem (viz výše) bude situace zachycena.
Složení týmů nechte opět na žácích. Pokud nechtějí zůstat ve stejných týmech, v jakých fotili, vytvořte s nimi týmy nové. Stále ale platí, že si role v týmu střídají, aby si vyzkoušeli jak natáčení, tak úpravu videa.
Domluvte se se žáky na jednotném rozlišení pro natáčení, např. 4K (30 fps).
Ostatní nastavení můžete pro začátek nechat v automatickém režimu, abyste se vyhnuli problémům zejména s přeexponováním. Budeme-li točit například propagační videa školy, nemusíme ani řešit dosažení efektu pohybové neostrosti (motion blur) ve videu s využitím ND filtrů (viz úvodní video), jelikož půjde zpravidla o pomalejší a méně dynamické záběry.
Předletová příprava a kontrola dronu po skončení letu se zde neliší od té, kterou žáci prováděli při focení s dronem. Jelikož je však u natáčení videí větší pravděpodobnost srážky dronu s okolními předměty (stromy, zdmi, apod.) především při pohybu do směrů, kde dron nemá senzory (např. u DJI Mini 2 je pouze spodní), zvažte i pro létání venku nasazení ochrany vrtulí – v tom případě i upravte nastavení v rámci aplikace aktivováním vyšší zátěže. Zkrátíte tím sice celkovou délku letu, ale předejdete nechtěným kolizím.
Se žáky si předem odsouhlaste všechna kritéria, která mají jejich videa splňovat, například v následujících oblastech:
Podobně jako u úpravy fotografií, i v případě videa není nutné sahat po robustních střižnách typu DaVinci Resolve, Adobe Premiere nebo Final Cut Pro, přestože zejména s první z nich mají žáci často zkušenosti. Úplně postačí aplikace jako CapCut, LightCut, InShot či jiné mobilní alternativy. K úpravě videa lze nakonec použít i Canvu.
U prvního videoprojektu s drony je vhodné provádět zpětnou vazbu v průběhu nebo po dokončení následujících výstupů:
Na způsobu sdílení výsledných videí se domluvte s PR týmem vaší školy tak, aby jejich cílové umístění a podoba (formát) odpovídaly vaší komunikační strategii. Pro veřejnou prezentaci videí o škole je pravděpodobně nejvhodnější použít platformu YouTube, videa by ale stejně tak mohla být publikována na Instagramu nebo Facebooku. Vedle toho je možné je vystavit i na displejích v prostorách školy během konkrétních akcí, jako jsou dny otevřených dveří, přípravné kurzy apod.
Na ukázku výsledného videa, které vytvořili žáci v našem kurzu s drony, se můžete podívat zde.
Natáčení pomocí dronů může mít různou podobu. Pro úvodní lekci je lepší použít jednodušší koncepci bez vysokých nároků na ovládání dronu. Na ni pak může navázat další, vyžadující nejen pokročilejší úroveň práce s kamerou, ale také vyšší úroveň spolupráce, která se z týmů posune na celou skupinu. Takovou aktivitu si popíšeme příště.
*
Tento článek je součástí seriálu Drony ve škole, ve kterém doposud vyšlo:
Omlouváme se za technický výpadek našich stránek.
O této chybě víme a právě ji spravujeme.
Děkujeme za trpělivost.