Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Může být mýtus užitečný?
Odborný článek

Může být mýtus užitečný?

12. 6. 2023 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Výběr myšlenek z diskuze, která se rozvinula na základě publikování knihy Martina Wellera Metaphors of Edtech, o níž Spomocník informoval v článku Wellerovy metafory vzdělávacích technologií.

Na publikaci Martina Wellera Metaphors of Edtech (viz Wellerovy metafory vzdělávacích technologií) pozoruhodně reagoval Dave Cormier [1]. Než se dostaneme k jeho aktuálnímu příspěvku, je třeba připomenout, že Dave stál spolu s Jimem GroomemDavidem Whitem u zrodu tzv. pedagogiky nejistoty (Technologie vrací pedagogiku tam, kde vždy měla být). Spomocník se touto problematikou detailně zabývá již dobrých 10 let.

Není divu, že Dava Martinovy metafory zaujaly. Každé podobenství v sobě má větší či menší množství neúplné shody (nejistoty) s tím, k čemu ho přirovnáváme. Má ale jednu jedinečnou vlastnost. Dokáže nečekaně snadno odhalit podstatu problému. Umožňuje o něčem mluvit, aniž bychom si dělali starosti, zda je náš popis skutečnosti dokonalý. Je to způsob, jak čelit nejistotě. Nenutí nás honem hledat důkazy pro určité jevy či teorie.

Pozor, je však třeba dbát na to, že od metafory je jen krok k mýtu. To je pojem, který většinou používáme v kontextu naznačujícím, že se jedná o nepravdu. Dave odkazuje na tvít Cary North, která se pozastavuje nad tím, že v komunitě vzdělavatelů stále kolují dávno vyvrácené mýty, jako 10/20/70, škola jako továrna na znalosti, učicí styly (též viz Neurovědecké mýty ve vzdělávání).

Dave právě na příkladu učicích stylů ukazuje, že dokonce i vyvrácený mýtus může být určitým způsobem užitečný. Naznačuje totiž, že je každý žák jiný. I když asi nemá smysl se vždy snažit předávat výukový obsah každému jen v souladu s jeho preferovaným učicím stylem (čtení, audio, video, kinestetický), je velmi užitečné vnímat rozdíly mezi žáky a snažit se výukové aktivity přizpůsobit jejich potřebám (též viz Gardnerova teorie mnohočetné inteligence).

Na Dava reaguje profesor Jon Dron z kanadské Athabasca University [2]. Potvrzuje, že věci nemusí být pravdivé, aby byly užitečné. Třeba právě styly učení chápe jako odlišné výukové metody, které lze považovat za technologické nástroje s různými účinky. Jejich nasazení může být za určitých okolností užitečné, jindy nikoli. Zkoumat jejich pravdivost nemá smysl.

Technologické nástroje obrovsky obohacují paletu ve výuce využitelných postupů. Vytvářejí mnohem komplexnější prostředí, v němž se nacházejí též nástroje, které mohou být při nevhodném využití škodlivé. Samotné počítače za to nemohou. Způsobují ale to, že se celý vzdělávací systém stává složitějším. Je-li v něm někde chyba, snaží se ji eliminovat často nasazením jiných technologií. A tak se složitost systému stále zvyšuje. Je to dynamický proces, který sice může dosáhnout metastabilního, ale nikdy konečného stavu.

Celé téma uzavřeme myšlenkami profesora vzdělávacích technologií Pedagogické fakulty University of Plymouth Steva Wheelera [3]. Ten svým studentům (budoucím učitelům) vysvětluje, že někdy může být účelné zajít ještě dál než použitím mýtu. Ukazuje, jak vyvolat u žáků vjem, který je pouhou iluzí. Jeho cílem je vysvětlit potřebu kritického posuzování jevů kolem nás se vyskytujících (nejen dezinformací). Experiment na následujícím videu nedoporučuje nikomu opakovat.

What you see is what you get

Literatura a použité zdroje

[1] – CORMIER, Dave. Confronting uncertainty with Truth OR Why use metaphors?. 2022. [cit. 2023-4-24]. Dostupný z WWW: [http://davecormier.com/edblog/2022/09/28/confronting-uncertainty-with-truth-or-why-use-metaphors/].
[2] – DRON, Jon. Can a technology be true?. 2023. [cit. 2023-4-24]. Dostupný z WWW: [https://jondron.ca/can-a-technology-be-true/].
[3] – WHEELER, Steve. Just an illusion?. 2013. [cit. 2023-4-24]. Dostupný z WWW: [http://steve-wheeler.blogspot.com/2013/11/just-illusion.html].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Jan Maršák
5. 7. 2023, 17:41
5 z 5
Bylo by zde ovšem znovu dobré připomenout, že do současné doby nebyly pro podporu Gardnerovy teorie "multiple intelligences" (MI) poskytnuty žádné přesvědčivé empirické důkazy. Pouze se uvádělo, že teorie je potvrzována výsledky vzdělávání, jež byly získány aplikací této teorie přímo ve výuce neboli, že pozitivní výsledky při aplikaci této teorie jsou vlastně její empirickou podporou. V tom je ale háček: úspěšná aplikace teorie ve výuce není testem platnosti inteligencí, protože vlastní aplikace teorie MI už předpokládá jejich platnost.
Teorie MI však trpí i dalšími principiálními nedostatky: není např. jasné, kolik inteligencí vlastně existuje. K původním sedmi se postupně někdy doplňovaly (a doplňují) další. Existují i zásadní problémy, pokud jde o vymezení (definice) významu jednotlivých MI a také s jejich psychometrickým určováním. Podle Gardnera mají být MI samostatnými moduly, jež fungují nezávisle, což je ovšem v naprostém rozporu se současnou neuropsychologií, která potvrzuje mnohonásobná propojení různých mozkových subsystémů a procesů. Bylo by možno uvádět i další empirické a pojmové problémy teorie MI. Jejich podrobná analýza je však mimo možnosti tohoto komentáře.
Podobné je to i s nedostatečnou empirickou podporou teorie tzv. učicích stylů (learning styles).
5 z 5
Bořivoj Brdička
6. 7. 2023, 07:46
Reakce na Jan Maršák
Pane Maršáku, řekl bych, že jste zcela ve shodě s tím, co píše Martin Weller. Jen připomínám, že o stylech jako mýtu jsme informovali již před 8 lety (https://spomocn…k/20153/ ). A nedávno jsme se posunuli ještě dále - Od stylů učení k mentálním modelům (https://spomocn…k/22200/ ).
Jan Maršák
6. 7. 2023, 16:39
Reakce na Bořivoj Brdička
Díky za vysvětlení.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.