Když technologický gigant představí svůj nový produkt, je to nejen velká událost pro jeho příznivce a nadšence v oboru, ale především obrovská výzva pro svět vzdělávání. Každá inovativní technologie, která se v tomto produktu ukrývá, je tématem, které je možné a vhodné se žáky společně objevovat a posouvat úroveň jejich digitální gramotnosti zase o něco výš.
Uvedu příklad: pokud společnost Apple představí příští týden (12. 9. 2023) iPhone 15 Pro s novým A17 čipem, který je vyráběn 3nanometrovou technologií, můžeme se pustit do zkoumání, co to vlastně znamená, jak se tento proces liší od předchozího 5nanometrového a co její integrace do iPhonu a dalších Apple zařízení bude znamenat z pohledu rychlosti, výkonu, spotřeby, teploty atd. A takto lze pokračovat u další novinky, periskopického objektivu iPhonu 15 Pro Max. Nakonec nemusíme být až tak ambiciózní a soustředit se výhradně na novinky. Klidně stačí žákům pro začátek položit jednoduché otázky typu: proč má iPhone 15 Pro 3 kamery, jak se od sebe liší a za jakým účelem tam jsou.
Vlastně vůbec nejde o to, jaký telefon upřednostňujete. U smartphonů od konkurenčního Samsungu (Samsung Z Flip 5, Samsung Z Fold 5) najdeme celou řadu inovativního hardwaru, o kterém je také dobré mít přehled.
V droním světě je technologickým gigantem společnost DJI. Když v červenci tohoto roku představila svůj zatím poslední dron DJI Air 3, uvědomil jsem si, kolik vzdělávacích příležitostí spojených s implementovanými technologiemi tento dron nabízí. A přestože se tentokrát nejednalo o žádnou převratnou inovaci, stále je tu spousta oblastí, o kterých stojí za to se žáky mluvit.
Pojďme si představit 10 oblastí v souvislosti s dronem DJI Air 3, ve kterých lze rozvíjet jak multimediální (1–4), tak digitální gramotnost (5–10).
Rozvíjení obou gramotností v daných oblastech ale není o zahlcení se teorií a všemi možnými parametry. Je o poznávání obecných principů a uvažování nad jejich konkrétním využitím v praxi bez ohledu na to, zda tento dron máme, nebo nikoliv. Opět uvedu příklad u bodu 3 ve formě otázek a úkolu, které můžeme během našeho poznávání klást, respektive zadávat.
[1]
Je sice moc pěkné podívat se na YouTube na provádění barevných korekcí videa pořízeného v 10bitovém režimu, když si to nebudeme moci vyzkoušet, tj. nebudeme-li mít možnost natočit takové video dronem a poté jej v příslušné aplikaci upravit. Bohužel drony, které takové natáčení podporují, nejsou úplně levné. Nicméně, pokud uvažujete, že do školy pořídíte několik multimediálních dronů z nižší třídy (momentálně např. DJI Mini 3), zvažte, zda nepořídit i jeden dražší, možná právě DJI Air 3, případně jeho předchůdce, model DJI Air 2S, nebo alespoň DJI Mini 3 Pro. Oba zmíněné podporují natáčení v barevných profilech, přestože každý v trochu jiném než DJI Air 3 (Normal u DJI Air 2S, respektive D-Cinelike u DJI Mini 3 Pro). Princip postprodukčních úpravy je však velmi podobný.
Některé ze zmíněných oblastí lze pak vztáhnout obecně k libovolnému multimediálnímu dronu od DJI (například kameru, režim návratu, přenos videa, kreativní funkce, chytré nabíjení a podobně).
[2][3]
Na závěr už jen zbývá položit si otázky, které od úvodních vět tohoto článku visí ve vzduchu: zda jsme my učitelé dostatečně digitálně kompetentní na to, abychom výše uvedené oblasti byli schopni se žáky absolvovat, a pokud ne, co uděláme pro to, abychom to změnili.
Ve skutečnosti to ale zase tak složité není. Pro začátek bude úplně stačit, když dokážeme být dobrými průvodci a necháme žáky, aby z nás odborníky na příslušné technologie udělali sami.
*
Tento článek je součástí seriálu Drony ve škole, ve kterém doposud vyšlo:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Drony ve škole.
Ostatní články seriálu: