National Education Technology Plan (NETP). Hlavní priority lze zjistit již z jeho názvu – A Call to Action for Closing the Digital Access, Design, and Use Divides (Akční plán na odstranění rozdílů v přístupu, rozvoji a využití digitálních zařízení). Plán se, na rozdíl od předchozích, nezabývá přímo zaváděním digitálních zařízení, ale věnuje se především eliminaci nerovností ve třech v názvu zmíněných oblastech.
V americkém pojetí nejde o dostupnost technologií, ale spíše o úroveň jejich využívání. Podle NETP se rozdíly týkají především způsobu implementace technologií ve výuce. Na jedné straně jsou žáci, kteří jsou žádáni, aby aktivně používali digitální nástroje v rámci svého učení k analýze informací, jejich zpracování, k tvorbě apod., zatímco žáci na druhé straně propasti se setkávají jen s pasivním plněním přesně zadaných úkolů (konstruktivní vs. instruktivní přístup).
K překonání této propasti nabízí NETP následující tipy [1]:
Vytvořte si „Profil žáka/absolventa“, který definuje kognitivní, osobní a mezilidské kompetence, které by měli žáci mít ve všech fázích studia.
Navrhněte a udržujte komplexní digitální ekosystém školy zahrnující odhalování potřeb, technologické plány a procesy hodnocení podporující rozvoj kompetencí popsaných v Profilu.
Implementujte mechanismy zpětné vazby, které žákům umožní stát se spolutvůrci vzdělávacích zkušeností.
Vytvořte knihovny vhodných učebních digitálních zdrojů, abyste zajistili, že nástroje budou přístupné a integrované do celého vzdělávacího ekosystému a budou podporovat principy Universal Design for Learning (UDL) a mohou být přizpůsobeny pro individuální potřeby žáků včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami.
Projděte si celé kurikulum, abyste se ujistili, že zahrnuje výukové zkušenosti žáků rozvíjející dovednosti digitální gramotnosti odpovídající věku.
Vytvářejte veřejno-soukromá partnerství s místními podniky, institucemi vyššího vzdělávání a neziskovými organizacemi, abyste žákům pomohli získat představu o cílech učení orientovaného na praxi s podporou technologií.
Poskytujte odbornou výuku a technickou pomoc vedoucím pracovníkům ve školství a pedagogům, abyste posílili informovanost o používání vzdělávacích technologií.
Zaveďte pravidla pro používání technologií, která chrání soukromí dat studentů a zajišťují soulad se sdílenou vzdělávací vizí a principy pedagogiky.
Plán uvádí, že existuje značný rozdíl mezi školskými obvody (možná se k podobnému uspořádání i my jednou zase vrátíme se zavedením středního článku), které poskytují každému pedagogovi čas a podporu, kterou potřebují k vybudování svých kapacit pro navrhování výukových zkušeností s digitálními nástroji, a obvody, které toto nepodporují dostatečně. Překonání této propasti vyžaduje pomoc pedagogům efektivně využít závratné množství technologických nástrojů, které mají k dispozici. V situaci, kdy má průměrný učitel přístup k více než 2 000 digitálních nástrojů, bývá specializované školení o základní funkčnosti libovolného nástroje nedostatečné. K odstranění těchto rozdílů je třeba posunout všechny učitele za hranice běžného používání digitálních nástrojů a umožnit jim navrhovat vhodné výukové aktivity pro všechny žáky v rámci komplexního digitálního ekosystému školy. NETP přináší následující doporučení.
Vypracujte „Profil pedagoga“, který nastiňuje kognitivní, osobní a interpersonální kompetence, které by měl mít, aby dokázal navrhnout takové vzdělávací postupy, které pomohou rozvíjet dovednosti a vlastnosti dané Profilem absolventa.
Navrhujte a rozvíjejte ekosystémy, které podporují průběžné učení nových i zkušených učitelů a vedoucích představitelů škol. Poskytněte jim čas a prostor potřebný k navrhování vzdělávacích příležitostí v souladu s rámcem UDL.
Implementujte mechanismy zpětné vazby, které umožňují pedagogům stát se vůdci a spolutvůrci profesionálních vzdělávacích zkušeností.
Poskytněte pedagogům profesionální vzdělávání, které podporuje rozvoj dovedností v oblasti digitální gramotnosti, aby mohli tyto dovednosti modelovat pro žáky a širší školní komunitu.
Nastavte procesy hodnocení potenciální efektivity digitálních nástrojů před nákupem, včetně využití výzkumu a důkazů.
Podporujte inkluzivní digitální ekosystémy, které vyžadují vstupy od různých zúčastněných stran ke spolupráci při rozhodování o nákupech technologií, návrhu vzdělávacích postupů a výukového obsahu.
Podporujte systémovou kulturu, která buduje důvěru a umožňuje pedagogům zlepšovat a rozvíjet svou odbornou praxi tak, aby vyhovovala potřebám každého žáka.
Získávejte zpětnou vazbu od pedagogů a hodnoťte jejich profesionální vzdělávací úsilí, abyste zajistili soulad s Profilem pedagoga.
Přístup k digitálním zařízením je nutnou podmínkou možného rozvoje digitálních kompetencí. Žáci bez přístupu k technologiím jsou jednoznačně v nevýhodě. NETP proto věnuje velký prostor zkoumání této problematiky a nabízí doporučení na překonání těchto nerovností. Některá doporučení dokonce přesahují rámec školního prostředí.
Vytvořte model učebního prostředí, který nastaví očekávání týkající se návyků a schopností žáků bez ohledu na konkrétní prostor, v němž se výukové aktivity odehrávají.
Zaveďte funkci koordinátora ICT na úrovni školy, aby bylo zajištěno správné využití a rozumné a efektivní vynakládání prostředků.
Provádějte pravidelné hodnocení potřeb, abyste zajistili, že technologie správně podporuje učení.
Vytvořte modelové procesy a zásady obnovy zařízení na základě místních možností financování.
Při nákupu hardwaru, softwaru a služeb využijte státní podporu i dostupnou pomoc ziskového i neziskového sektoru.
Využijte partnerství veřejného a soukromého sektoru a komunitní spolupráci, abyste zajistili vysokorychlostní přístup k internetu i do hůře propojených oblastí, a umožnili tak žákům možnost nepřetržitého učení.
Plánujte a začleňte dovednosti pro rozvoj mediální gramotnosti, digitálního wellbeingu, bezpečnosti a občanství napříč všemi stupni škol a oborů.
Tento stručný výčet doporučení vypadá dost nekonkrétně. Celý 113stránkový dokument však každý z těchto bodů rozebírá podrobněji a přináší příklady z praxe. Možná by stálo za to se s ním seznámit mnohem detailněji.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025