Logo výzvy Měsíc vědy na Wikipedii, autorka: Emajeblahova
„Kdo je vaším oblíbeným vědcem a proč? Jakou vědkyni obdivujete a za co?“ ptá se učitelka žáků. Záměrně volí tyto formulace otázek místo toho, aby se jich ptala na to, jaké vědce znají. Zatímco v druhém případě by za ně mohla odpovídat umělá inteligence, jí jde o zjištění osobních sympatií žáků a důvodů k nim.
Ve třídě je ticho.
Učitelka ví, že na to musí jít jinak. Skutečnost, že by žáci dokázali okamžitě odpovědět, pokud by otázky směřovaly na zpěváky, herce, youtubery a influencery, avšak u vědců je tomu naopak, sama o sobě o lecčems vypovídá.
Ticho naráz prolomí odpověď, která oba, na první pohled protichůdné tábory propojí.
„Oppenheimer,“ zazní ze zadní lavice, a tato odpověď naráz osvětlí místnost jako sám vědcův vynález. Příjmení amerického fyzika, označovaného za „otce atomové bomby“, jehož život a kariéru zmapoval Christopher Nolan ve stejnojmenném filmu s úžasným Cillianem Murphym, neuniklo ani mladé generaci.
Učitelka okamžitě mění své plány. Právě propojení filmu a vědy je skvělým způsobem, jak se k některým vědcům dostat blíž. Postupně žákům pouští ukázky z filmů Kód Enigmy, Čistá duše, Teorie všeho, Radioaktivita, Skrytá čísla a u každého z nich zmiňuje důvody, proč uvedené osobnosti vědy sama tolik obdivuje.
Celý tento úvod je vlastně předehrou k projektu, do kterého chce své žáky v následujících hodinách zapojit.
Díky WikiProjektu Věda jim umožní objevovat nové světy a hledat inspiraci pro cestu, po které by se v budoucnu mohli vydat. V rámci výzvy Měsíc vědy na Wikipedii, která je součástí tohoto WikiProjektu, má v úmyslu se žáky rozšířit Wikipedii o vědecká témata, osobnosti a pojmy, které v ní chybí nebo vyžadují aktualizaci. Přesně to je totiž jeho cílem. I načasování se hodí. Výzva probíhá od 19. 5. do 30. 6. 2025 a konec školního roku je ideálním časem pro podobné aktivity, jako je tato. [1]
WikiProjekt Věda ale není jen o psaní encyklopedických hesel. Jeho součástí je také fotografická soutěž s názvem Mikrosoutěž Věda, ve které účastníci mohou nahrávat vlastní pořízené fotografie související s vědou dle předem daných pravidel. Fotografie jsou standardně ukládány pod otevřenou licencí Creative Commons na platformě Wikimedia Commons, odkud je lze dále využít nejen na Wikipedii, ale kdekoliv jinde. [1]
Spolek Wikimedia Česká republika, která za celým WikiProjektem Věda stojí, na Měsíc vědy na Wikipedii opět připravila pro její účastníky celou řadu editatonů. Ty mohou být pro učitele, kteří by se chtěli výzvy se žáky zúčastnit, vhodnou příležitostí, jak se naučit Wikipedii tvořit (od textů po fotografie) a dozvědět se více o vědeckých tématech na Wikipedii a dalších projektech spolku. [1]
Stejně jako Měsíc vědy na Wikipedii i fotografická Mikrosoutěž Věda nemusí být oddělenými aktivitami, ale lze je velmi přirozeně integrovat do výuky celé řady přírodovědných, a dokonce humanitních předmětů.
Žáci při nich neustále využívají digitální technologie a zapojují celou řadu nejen digitálních dovedností, jak to v případě práce s Wikipedií bývá zvykem.
V případě WikiProjektů ale nejde jen o propojení digitálních technologií a kompetencí s konkrétními oblastmi, na něž jejich výzvy cílí. Jde o platformu, která propojuje lidi napříč generacemi, zaměřeními a odvětvími, v nichž působí.
Měsíc vědy na Wikipedii má ale ještě jiný význam. Prostřednictvím témat, která otevírá, neviditelně vysílá do našeho světa důležitou zprávu: totiž že bez vědy se v budoucnu opravdu neobejdeme. To je také to hlavní, co si učitelka přeje, aby si její žáci na konci projektu uvědomili.
Třeba to budou oni, jejichž příběhy a životy se jednou dostanou na pomyslná plátna kin a bude se o nich psát na Wikipedii.
*
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Tvoříme Wikipedii.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025