Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Převrácené učení 3.0

Ikona informativni

Převrácené učení 3.0

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o aktuálním vývoji metodiky převrácené třídy, z níž se stává celosvětový fenomén šíření kombinovaných forem výuky.
Klíčová slova: převrácené učení 3.0, převrácená třída, blended learning, systém řízení výuky, analýza výukových výsledků, LEADPrep, mikro škola
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Převrácené učení 3.0.

Ostatní články seriálu:

Model převrácené třídy existuje již přes 10 let (10 let převrácené třídy ve světě a u nás). Postupně se stal odrazovým můstkem pro většinu učitelů experimentujících s kombinovanou výukou (snažících se jít nad rámec pouhého předávání materiálů). Metodika se stále vyvíjí a její vývojáři a uživatelé se celosvětově sdružují ve Flipped Learning Global Initiative. Podívejme se alespoň rámcově, kam se tato problematika posunula.

Na webu Iniciativy se nachází stránka nazvaná Flipped Learning 3.0, která je uvozena poměrně sugestivními slovy: „Převrácené učení se nám přímo před nosem transformovalo do něčeho nového a velmi zajímavého. Naše data ukazují, že až 80 % učitelů tuto metodiku praktikujících dosud nezaznamenalo, že jsme dospěli do nové éry.“ Ta má 5 vývojových znaků:

  1. Převrácené učení není statické
    Klasická představa znamená přesun frontálního výkladu do podoby videotutoriálů, které si žáci pouštějí ve svém volném čase mimo školu, a ve škole pak, vybaveni teoretickými znalostmi, látku aplikují při řešení vhodných problémů. Jak uvidíme dále, hranice nejsou dnes již zdaleka tak ostré a vše se rychle vyvíjí. Realita je mnohem dynamičtější.
  2. Převrácené učení má 3 hlavní pilíře:
    Výzkum – již potvrdil, že převrácené učení je efektivní, a teď zkoumá, jak ho úspěšně aplikovat v praxi.
    Inovace výuky – kreativní učitelé vymýšlejí nekonečné množství způsobů, jak převrácené učení zrealizovat, často přizpůsobených místním podmínkám.
    Nové technologie – vývojáři si již stačili povšimnout růstu využívání metodiky převráceného učení, a snaží se spolu s učiteli přicházet se specializovanými nástroji, které ji podporují.
  3. Globální hnutí
    Převrácené učení se rychle šíří. Stává se z něj nejlépe založené, robustní a organicky se rozrůstající vzdělávací hnutí na světě.
  4. Nové možnosti
    Rychlé šíření metodiky převráceného učení dává učitelům nové možnosti. Ti, kteří dříve pracovali často v izolaci, dnes mohou mnohem snadněji najít kolegu pro spolupráci a přímé sdílení zkušeností.
  5. Metastrategie
    Převrácené učení řeší mnoho obtížných problémů. Vytváří prostor pro aplikaci takových vzdělávacích postupů, jako je badatelsky či projektově orientovaná výuka, řešení problémů a mnoho dalších. Zároveň je cestou k efektivnímu využití technologií.

Aby bylo každému na první pohled jasné, že se původní převrácená třída posunula do nové éry, začala Flipped Learning Global Initiative pro ni používat označení převrácené učení 3.0. Důkazem pro úspěšné šíření této metodiky je např. to, že dnes existují již celé školy, které ji plošně zavedly. O jedné takové referuje The Journal [1].

Jedná se o alternativní soukromou tzv. „mikro“ školu LEADPrep ze Seattlu (6–12 ročník). Vyznačuje se tím, že žáci pracují v 15členných věkově různorodých skupinách a jeden den v týdnu se věnují mimoškolním komunitním aktivitám. Škola používá metodiku převrácené třídy 3.0 formálně popsanou ve standardech vyvinutých Academy of Active Learning Arts and Sciences.

Základem je samozřejmě získávání faktických poznatků prostřednictvím digitalizovaného výkladu na počítači typicky v individualizované podobě doplněné o praktické činnosti typicky ve skupině ve třídě. Zřizovatel si představuje, že se zde použitý model „mikro“ školy bude šířit a brzy se stane základem pro celou síť podobných „převrácených“ škol.

Dodejme jen to, že zavedení kombinovaného modelu převráceného učení 3.0 je třeba podpořit vhodným systémem řízení výuky disponujícím analýzou výukových výsledků (např. Khanova škola). Učitel je schopen mnohem účinněji plánovat výukový proces, má-li přehled o tom, co každý žák online dělá.

Citace:
[1] - SCHAFFHAUSER, Dian. Flipped Learning Global Initiative Teams with Micro-Schools. 2020. [cit. 2020-3-29]. Dostupný z WWW: [https://thejournal.com/articles/2020/03/04/flipped...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 04. 05. 2020
Zobrazeno: 816krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Převrácené učení 3.0. Metodický portál: Články [online]. 04. 05. 2020, [cit. 2020-08-12]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22463/PREVRACENE-UCENI-30.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.