Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Články s klíčovým slovem "informační gramotnost"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:

Digitální kompetence pro wellbeing

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Studie vypracovaná v rámci pracovní skupiny Wellbeing projektu Partnerství 2030, který podporuje realizaci Strategie 2030+.
Autor Bořivoj Brdička

Rostoucí dissensus jako problém mediální gramotnosti

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Zamyšlení nad současným pojetím mediální gramotnosti v souvislosti s aktuálním kulatým stolem a revizí RVP inspirované americkým expertem na velká data Kalevem Leetaru.
Autor Bořivoj Brdička

Laterální čtení

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Množství textů na internetu vyžaduje i změnu způsobu čtení. Řešením problému s ověřováním informací by mělo být laterální, hyperlinkové a hashtagové čtení, které se odlišuje od klasického čtení vertikálního.
Autor Ludmila Kovaříková

Mezinárodní výzkum digitálních dovedností žáků ICILS 2018

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Šetření počítačové a informační gramotnosti ICILS zveřejnilo výsledky druhého ročníku tohoto mezinárodního srovnání. Tentokráte se navíc zjišťovala i úroveň informatického myšlení žáků. Jak dopadli čeští žáci, jsme se bohužel nedozvěděli.
Autor Ondřej Neumajer

Co učit v rámci digitální gramotnosti?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek se na základě inspirace z ciziny snaží přiblížit obsah výuky směřující k budování obecné digitální gramotnosti.
Autor Marie Poesová

Výuka informační výchovy podle vědců ze Stanfordu

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Zpráva o studii založené na průzkumu, která přináší doporučení, jak učit informační gramotnost, s krátkým srovnáním s podobnou aktivitou u nás.
Autor Petra Štefáčková

Freireho kritická pedagogika a technologie

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Zamyšlení nad odkazem světoznámého brazilského pedagoga a filozofa, který se snažil prostřednictvím výuky čtení a psaní přivést negramotné masy k sebeuvědomění a zájmu o politiku. Současný stav světa nabízí mnoho analogií.
Autor Bořivoj Brdička

Jak vykouknout z informační bubliny

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek komplexně vysvětluje problematiku zkreslování, kterému je vystaveno naše vnímání informací přicházejících k nám online. Toto zkreslení začíná mít významný dopad na stav a vývoj světa. A bohužel se zvětšuje. Proto je nezbytné, abychom všichni věděli, jak vzniká, a uměli mu čelit.
Autor Ondřej Neumajer

Proč je naše poznávání a myšlení zkreslováno?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek popisuje existující formy kognitivního zkreslení na základě klasifikace vypracované odborníkem na systémové myšlení Busterem Bensonem. Kognitivní zkreslení ovlivňuje vnímání informací a je třeba s ním počítat při zkoumání informační gramotnosti.
Autor Anna Lhoťanová

Dezinformace vítězí!?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Shrnutí stavu, v němž se na začátku roku 2017 svět nachází a který je popisován jako doba postfaktická. Důsledkem pro školství je růst významu rozvoje informační gramotnosti.
Autor Bořivoj Brdička
Celkem: 25