Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Články s klíčovým slovem "informační gramotnost"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:

Rostoucí dissensus jako problém mediální gramotnosti

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Zamyšlení nad současným pojetím mediální gramotnosti v souvislosti s aktuálním kulatým stolem a revizí RVP inspirované americkým expertem na velká data Kalevem Leetaru.
Autor Bořivoj Brdička

Laterální čtení

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Množství textů na internetu vyžaduje i změnu způsobu čtení. Řešením problému s ověřováním informací by mělo být laterální, hyperlinkové a hashtagové čtení, které se odlišuje od klasického čtení vertikálního.
Autor Ludmila Kovaříková

Mezinárodní výzkum digitálních dovedností žáků ICILS 2018

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Šetření počítačové a informační gramotnosti ICILS zveřejnilo výsledky druhého ročníku tohoto mezinárodního srovnání. Tentokráte se navíc zjišťovala i úroveň informatického myšlení žáků. Jak dopadli čeští žáci, jsme se bohužel nedozvěděli.
Autor Ondřej Neumajer

Co učit v rámci digitální gramotnosti?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek se na základě inspirace z ciziny snaží přiblížit obsah výuky směřující k budování obecné digitální gramotnosti.
Autor Marie Poesová

Výuka informační výchovy podle vědců ze Stanfordu

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Zpráva o studii založené na průzkumu, která přináší doporučení, jak učit informační gramotnost, s krátkým srovnáním s podobnou aktivitou u nás.
Autor Petra Štefáčková

Freireho kritická pedagogika a technologie

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Zamyšlení nad odkazem světoznámého brazilského pedagoga a filozofa, který se snažil prostřednictvím výuky čtení a psaní přivést negramotné masy k sebeuvědomění a zájmu o politiku. Současný stav světa nabízí mnoho analogií.
Autor Bořivoj Brdička

Jak vykouknout z informační bubliny

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek komplexně vysvětluje problematiku zkreslování, kterému je vystaveno naše vnímání informací přicházejících k nám online. Toto zkreslení začíná mít významný dopad na stav a vývoj světa. A bohužel se zvětšuje. Proto je nezbytné, abychom všichni věděli, jak vzniká, a uměli mu čelit.
Autor Ondřej Neumajer

Proč je naše poznávání a myšlení zkreslováno?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek popisuje existující formy kognitivního zkreslení na základě klasifikace vypracované odborníkem na systémové myšlení Busterem Bensonem. Kognitivní zkreslení ovlivňuje vnímání informací a je třeba s ním počítat při zkoumání informační gramotnosti.
Autor Anna Lhoťanová

Dezinformace vítězí!?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Shrnutí stavu, v němž se na začátku roku 2017 svět nachází a který je popisován jako doba postfaktická. Důsledkem pro školství je růst významu rozvoje informační gramotnosti.
Autor Bořivoj Brdička

Kdo je zodpovědný za zneužívání technologií?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek je zamyšlením nad používáním mobilních zařízení ve školách. Inspirován názory Thomase Whitbyho publikovanými na portálu Edutopia navrhuje, jak by mohla vypadat politika školy vzhledem k mobilním zařízením.
Autor Milan Svoboda
Celkem: 24