Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > 20 věcí, na kterých opravdu záleží nejen v malé revizi RVP ZV
Odborný článek

20 věcí, na kterých opravdu záleží nejen v malé revizi RVP ZV

3. 3. 2021 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Na čem opravdu záleží v malé revizi RVP ZV? Není to konkrétní předmět, jeho obsah či časová dotace. Jde o mnohem zásadnější věci, o principy, jejichž zvládnutím budeme připraveni i na revizi velkou.
Autor: macrovector, freepik.com

 

Tento článek se měl původně jmenovat O čem není malá revize RVP ZV. Brzy jsem si však uvědomil, že by to bylo málo. Ne, tento článek není o tom, co je nebo není malá revize. Není ani o revizi samotné. Protože o ni ve skutečnosti vůbec nejde. Jde o to, co všechno jsme schopni za pomoci technologií v našem vzdělávání dokázat a především, jak dobře to zvládneme. A také o jiných, mnohem obecnějších principech, které technologie často jen podporují, umocňují a zefektivňují.

Na čem opravdu záleží nejen v malé revizi RVP ZV

Zapomeňme tedy na konkrétní obsahové a časové redukce vzdělávacích oblastí na úkor Informatiky. A nesoustřeďme se jen a pouze na cílové zaměření nové vzdělávací oblasti Informatika, na její učivo a očekávané výstupy v obou stupních vzdělávání. Pojďme se na celou problematiku dívat v širším kontextu.

Na čem tedy opravdu záleží nejen v souvislosti s malou strategií RVP ZV?

    1. Zda vytvoříme spravedlivé prostředí pro žáky.
    2. Zda zajistíme personalizovaný přístup ke vzdělávání.
    3. Zda pomůžeme rozvoji sociálně-emočního učení.
    4. Zda dokážeme žáky přivést k digitálnímu občanství.
    5. Zda myslíme na digitální gramotnost a wellbeing.
    6. Zda vnímáme potřebu digitálního minimalismu.
    7. Zda se zajímáme o naše žáky a o to, jak používají technologie.
    8. Zda aktivně zapojujeme žáky a poskytneme jim dostatek prostoru.
    9. Zda podporujeme kolaboraci a kooperaci.
    10. Zda používáme technologie správně.
    11. Zda jsme schopni držet krok s aktuálními technologickými trendy nejen ve vzdělávání.
    12. Zda najdeme mentora mezi svými kolegy a kolegyněmi.
    13. Zda spolupracujeme s ICT koordinátorem a týmem online výuky.
    14. Zda efektivně propojujeme Informatiku do ostatních oblastí vzdělávání.
    15. Zda rozšiřujeme svou výuku o prvky informatického myšlení.
    16. Zda chápeme, že náš předmět (ani ten druhý) a jeho obsah nejsou tím nejdůležitějším.
    17. Zda svou výuku pravidelně inovujeme.
    18. Zda opakovaně zkoušíme nové věci.
    19. Zda nacházíme řešení, nejen argumenty proti.
    20. Zda mezi sebou dobře komunikujeme a víme, co dělají ti druzí.

Jak toho dosáhnout

Jak toho všeho dosáhneme (a výše uvedený výčet jistě není úplný), je otázkou, kterou je potřeba si klást. Nikoliv jen sami sobě, ale ve svých školách a následně se svými kolegy a kolegyněmi a vedením školy vymyslet strategii, která uvedené principy bude trvale a dlouhodobě naplňovat.

Začněme co nejdříve

Kdybych vám mohl říct jen jednu věc, řekl bych vám toto: začněte s naplňováním nové revize RVP ZV společně s aplikováním výše uvedených principů co nejdříve. Nenechávejte to na září 2023, nebo dokonce na rok 2024. Čím dřív začnete, tím větší konkurenční výhodu budou vaši žáci v budoucnu mít.

 

Související odkazy

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jaroslav Mašek

Hodnocení od uživatelů

Petr Tišl
3. 3. 2021, 16:25
Vážený pane Mašku,
proti vašemu článku ani jeho obsahu nic nemám. Pod jeho obsah bych se podepsal. Ale pořád mi jako dlouholetému koordinátorovi tvorby ŠVP vrtá hlavou, zda by nebylo vhodnější dříve diskutovat a dát dohromady výše uvedené cíle a teprve potom změnit vzdělávací dokumenty, než naopak. Celá "debata" probíhá velmi dlouho, ale pouze v rámci velmi úzké skupiny. Teď je předkládána hotová věc, která není "malou" změnou, ale mění všechny vzdělávací obory velmi výrazně (a v zásadě k lepšímu). Bohužel si myslím že se zástupci jiných vzdělávacích oborů tyto změny - minimálně na úrovni škol - nikdo nekonzultoval. To je nepřijatelná situace. Navíc je vidět z diskuse v rámci pedagogické veřejnosti (momentálně je asi nejslyšitelnější skupina fyziků), kteří nevidí předkládané změny jako posun k lepšímu. Budeme je přesvědčovat, nebo jim "lepší digitální zítřky" prostě natvrdo nařídíme? Myslím si, že bychom je měli nejdřív přesvědčit, nebo jim alespoň vysvětlit argumenty. Další kritika z mnoha směrů nepochybně přijde a je lhostejné, zda je oprávněná či nikoliv. Bude logickým výsledkem toho, že zástupci vzdělávacích oborů budou mít právem pocit, že byli opomenuti.
Jako koordinátorovi mi vadí kritika odložení změn na nejpozdější možnou dobu (asi jediná výtka přímo k článku). Ta totiž nevychází z toho, že bychom změny nechtěli provést hned (nakonec na naší škole už čtyři hodiny informatiky máme od zahájení školské reformy v roce 2007), ale ze zkušenosti. Teď předělám ŠVP, ale klidně se s vámi vsadím o láhev dobré whisky, že do té doby (2023) se celá situace změní a budeme předělávat ŠVP již jednou v dobré víře předělané. A věřte mi, že motivovat kolegy k práci zrovna na tak oblíbeném dokumentu, jakým ŠVP je, není zrovna jednoduché.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.