Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > 20 věcí, na kterých opravdu záleží nejen...

20 věcí, na kterých opravdu záleží nejen v malé revizi RVP ZV

Informativní příspěvek
Na čem opravdu záleží v malé revizi RVP ZV? Není to konkrétní předmět, jeho obsah či časová dotace. Jde o mnohem zásadnější věci, o principy, jejichž zvládnutím budeme připraveni i na revizi velkou.
Autor: macrovector, freepik.com

 

Tento článek se měl původně jmenovat O čem není malá revize RVP ZV. Brzy jsem si však uvědomil, že by to bylo málo. Ne, tento článek není o tom, co je nebo není malá revize. Není ani o revizi samotné. Protože o ni ve skutečnosti vůbec nejde. Jde o to, co všechno jsme schopni za pomoci technologií v našem vzdělávání dokázat a především, jak dobře to zvládneme. A také o jiných, mnohem obecnějších principech, které technologie často jen podporují, umocňují a zefektivňují.

Na čem opravdu záleží nejen v malé revizi RVP ZV

Zapomeňme tedy na konkrétní obsahové a časové redukce vzdělávacích oblastí na úkor Informatiky. A nesoustřeďme se jen a pouze na cílové zaměření nové vzdělávací oblasti Informatika, na její učivo a očekávané výstupy v obou stupních vzdělávání. Pojďme se na celou problematiku dívat v širším kontextu.

Na čem tedy opravdu záleží nejen v souvislosti s malou strategií RVP ZV?

    1. Zda vytvoříme spravedlivé prostředí pro žáky.
    2. Zda zajistíme personalizovaný přístup ke vzdělávání.
    3. Zda pomůžeme rozvoji sociálně-emočního učení.
    4. Zda dokážeme žáky přivést k digitálnímu občanství.
    5. Zda myslíme na digitální gramotnost a wellbeing.
    6. Zda vnímáme potřebu digitálního minimalismu.
    7. Zda se zajímáme o naše žáky a o to, jak používají technologie.
    8. Zda aktivně zapojujeme žáky a poskytneme jim dostatek prostoru.
    9. Zda podporujeme kolaboraci a kooperaci.
    10. Zda používáme technologie správně.
    11. Zda jsme schopni držet krok s aktuálními technologickými trendy nejen ve vzdělávání.
    12. Zda najdeme mentora mezi svými kolegy a kolegyněmi.
    13. Zda spolupracujeme s ICT koordinátorem a týmem online výuky.
    14. Zda efektivně propojujeme Informatiku do ostatních oblastí vzdělávání.
    15. Zda rozšiřujeme svou výuku o prvky informatického myšlení.
    16. Zda chápeme, že náš předmět (ani ten druhý) a jeho obsah nejsou tím nejdůležitějším.
    17. Zda svou výuku pravidelně inovujeme.
    18. Zda opakovaně zkoušíme nové věci.
    19. Zda nacházíme řešení, nejen argumenty proti.
    20. Zda mezi sebou dobře komunikujeme a víme, co dělají ti druzí.

Jak toho dosáhnout

Jak toho všeho dosáhneme (a výše uvedený výčet jistě není úplný), je otázkou, kterou je potřeba si klást. Nikoliv jen sami sobě, ale ve svých školách a následně se svými kolegy a kolegyněmi a vedením školy vymyslet strategii, která uvedené principy bude trvale a dlouhodobě naplňovat.

Začněme co nejdříve

Kdybych vám mohl říct jen jednu věc, řekl bych vám toto: začněte s naplňováním nové revize RVP ZV společně s aplikováním výše uvedených principů co nejdříve. Nenechávejte to na září 2023, nebo dokonce na rok 2024. Čím dřív začnete, tím větší konkurenční výhodu budou vaši žáci v budoucnu mít.

 

Související odkazy

Detailní informace o článku naleznete ZDE.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek

Licence článku:
Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.