Co uděláte jako učitelé v novém školním roce jinak? Jak změníte svou výuku a další školní aktivity realizované prezenčně, online, nebo hybridně oproti předchozímu roku? A je potřeba stále něco měnit, když to doposud všechno fungovalo? A k čemu nám je výuka a další činnosti online, když můžeme chodit do školy? Proč si komplikovat situaci a přidělávat práci dalšími online aktivitami?
Než si sami začnete v duchu odpovídat na všechny uvedené otázky, nebylo by lepší vytvořit školní tým, který se jimi bude zabývat více do hloubky a který vytvoří novou strategii hybridní školy pro nadcházející školní rok? Cože? Vy už takový tým máte a strategii taktéž? Výborně! Pokud ne, zde je pár tipů pro vás.
20 kroků pro vytvoření nové hybridní školy
Hybridní výuka
- Vytvořte realizační tým pro hybridní výuku.
- Proveďte analýzu online výuky z předchozího školního roku (co se osvědčilo, co nefungovalo).
- Navrhněte minimální (zvládnou všichni učitelé) a rozšířenou (volitelná nadstavba) podobu hybridní výuky (co si ponecháme, co zrušíme, co nového vyzkoušíme).
- Vymyslete způsoby a fáze implementace nové podoby hybridní výuky.
- Sestavte časový plán implementace.
- Představte svůj návrh vedení školy a vedoucím předmětových komisí.
- Nabídněte učitelům sadu školení k online výuce.
- Spusťte proces implementace ve škole.
- Poskytněte podporu učitelům při přípravě online výuky (nastavení LMS ad.).
- Na základě zpětné vazby od učitelů a žáků sbírejte podklady pro vylepšení vaší strategie v dalším období (2. pololetí, další školní rok apod.).
Hybridní škola (aktivity mimo výuku)
- Vytvořte realizační tým pro hybridní školu (může být stejný jako pro fázi I).
- Proveďte analýzu všech aktivit z předchozího školního roku, které jste realizovali jak prezenčně, tak online (kurzy, dny otevřených dveří, třídní schůzky ad.), co se osvědčilo, co nefungovalo.
- Navrhněte, které z těchto aktivit ponecháte vedle prezenčních také online, které budete realizovat jen prezenčně a které jen online.
- Prodiskutujte změny v rámci jednotlivých aktivit, tj. co v nich budete dělat jinak a co stejně.
- Sestavte harmonogram přípravy jednotlivých hybridních aktivit a každou pak detailně řešte na samostatném setkání.
- Představte svůj návrh vedení školy a vedoucím předmětových komisí.
- Zapojte další učitele a žáky do přípravy hybridních aktiv vytvořením více menších týmů (pro každou aktivitu jeden).
- Zajistěte komunikaci všech týmů a pravidelná setkání zástupců těchto týmů.
- Seznamte s hybridními aktivitami ostatní učitele, žáky, rodiče a veřejnost (pokud realizujete tyto aktivity i pro ně).
- Na základě zpětné vazby od učitelů a žáků sbírejte podklady pro vylepšení vaší strategie hybridních aktivit v dalším období (2. pololetí, další školní rok apod.).
5 důvodů, proč si komplikovat život
S tou otázkou jsem se už setkal v různých situacích a podobách mnohokrát.
Proč něco měnit, když to doposud fungovalo?
Proč měnit hybridní výuku a další aktivity a zavádět do nich něco nového, když se nám tak, jak jsme je na začátku (před rokem či dvěma) nastavili, osvědčily?
Zde je odpověď v podobě 5 důvodů (určitě byste přišli na další):
- Chceme pracovat s technologiemi efektivněji.
- Chceme hledat efektivnější a modernější výukové postupy v duchu digitální pedagogiky.
- Chceme nabídnout online alternativu k prezenčním aktivitám (např. online třídní schůzky).
- Chceme zavádět nové EdTech trendy ve škole.
- Chceme se naučit a vyzkoušet něco nového.
Změna ano, ale ne bezúčelně
Nerad bych, aby to vyznělo tak, že změnu v hybridním modelu na škole musíme provádět za každou cenu. Vždy je důležitá předchozí analýza toho, co funguje a osvědčilo se, a toho, co již není efektivní, nedává smysl, nebo nás zbytečně zaměstnává a bere nám čas, který bychom mohli věnovat něčemu užitečnějšímu nebo se více zaměřit na digitální wellbeing.
Potřebujeme hybridní školu?
Snad se dnes již u nás nenajde žádný ředitel či učitel, který by si tuto otázku pokládal. Ano, hybridní školu potřebujeme. To ale nestačí. Potřebujeme, aby šlo o kvalitní hybridní školu. Takovou, ve které ani používané technologie, ani způsoby, jakými tyto technologie používáme, nezastarávají.
Související články k hybridní škole
- Hybridní školní rok jako standard budoucího vzdělávání
- Tři varianty hybridní školy
- Co znamená hybridní škola
- Hybridní třídní schůzky
- 10 důvodů, proč učit hybridně
- 10 aspektů hybridního vzdělávání nejen pro Pokusné ověřování
- Jak učit hybridně – část 1.: koncepce a příprava
- Jak učit hybridně – část 2.: kurzy pro učitele a podpora online výuky
- Hybridní modely vzdělávání pro podzim 2020
- Zavádění hybridní praxe podle Wenmotha
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@spomocnik.cz.