Spomocník Základní vzdělávání AI chaty žáků odhalují jejich duševní zdraví
Odborný článek

AI chaty žáků odhalují jejich duševní zdraví

13. 8. 2025 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Lidé a umělá inteligence

Anotace

O zprávě společnosti Alongside přinášející poznatky z více než 250 000 chatů a aktivit teenagerů s umělou inteligencí uskutečněných během školního roku 2024/2025.

Jaké je duševní zdraví současných žáků základních a středních škol?

Odpověď nabízí zpráva společnosti Alongside s názvem Nahlédnutí za oponu duševního zdraví mládeže (Pulling Back the Curtain on Youth Mental Health), zveřejněná na konci června 2025, přinášející poznatky z více než 250 000 chatů a aktivit teenagerů s umělou inteligencí, které proběhly ve školním roce 2024–2025.

O platformě Alongside

Alongside je webová platforma zaměřená na duševní zdraví, která poskytuje preventivní podporu první úrovně a včasnou intervenci žákům druhého stupně základních škol a středních škol. Platforma je samostatně řízená a dostupná nepřetržitě 24/7 ve více než 36 jazycích, což žákům umožňuje získat potřebnou pomoc právě tehdy, když ji potřebují.

Žáci se zde mohou naučit více než 125 klinických strategií, které tvoří základ pro budování odolnosti v oblasti duševního zdraví napříč sociálními, emočními a behaviorálními oblastmi. Kromě toho mají okamžitý přístup k podpoře prostřednictvím konverzace s Alongside chatbotem a dalším zdrojům v aplikaci, které byly vytvořeny týmem odborníků s doktorátem v oblasti duševního zdraví a vycházejí z ověřených klinických modelů.

Představení aplikace Alongside

 

„Ve spolupráci se školami může zodpovědné využívání umělé inteligence poskytovat smysluplnou podporu při každodenních obtížích žáků a zároveň je udržovat ve spojení se sítí pomoci v případě vážnějších problémů,“ říká Dr. Elsa Friis, psycholožka, výzkumnice, propagátorka duševního zdraví a vedoucí produktového a klinického oddělení společnosti Alongside.

[1]

10 nejčastějších témat AI chatů teenagerů

Témata, kterými se žáci v AI chatech převážně zabývali, se týkala školních a vztahových problémů.

Mezi 10 nejčastějších pak patřila tato:

  1. skloubení mimoškolních aktivit se školou
  2. problémy se spánkem
  3. hledání vztahu
  4. mezilidský konflikt
  5. nedostatek motivace
  6. úzkost z testů
  7. soustředění a prokrastinace
  8. jak požádat o pomoc
  9. zažít špatný den
  10. špatné známky

[2]

6 klíčových zjištění

Studie navíc přinesla dalších 6 doplňujících zjištění.

1. Skutečná příčina stresu? Vyrovnat se se vším najednou

Těžký úkol v podobě skloubení školy, volnočasových aktivit a života se objevil jako jedno ze tří hlavních témat, o kterých mladí lidé s AI diskutovali napříč všemi ročníky, pohlavími a regiony. Navíc mnoho z nich uvedlo, že se cítí dospělými nepochopeni, pokud jde o množství povinností, které musí zvládat mimo školu.

2. Teenageři jsou unavení a chtějí s tím něco udělat

Žáci opakovaně uváděli nedostatek spánku jako jednu z největších životních výzev. Více než 23 % jejich rozhovorů s AI se týkalo hledání doporučení, jak si vytvořit plán pro zlepšení spánku, což naznačuje, že si mladí lidé uvědomují své potíže a mají zájem svůj spánek zlepšit.

3. Osamělost se ne vždy projevuje slovy „Jsem osamělý“

Pouze 6 % žáků přímo zmínilo osamělost, ale pod povrchem se projevovala všude.

Ve více než 50 % rozhovorů zaměřených na vztahy teenageři popisovali pocit vyloučení, přehlížení nebo touhu po hlubším spojení. Jaký z toho plyne závěr? Odcizení je rozšířené, i když se o něm nemluví.

4. Soukromá podpora vytváří bezpečný výchozí bod

Mnoho teenagerů není připraveno se otevřít dospělému, ale přesto chtějí pomoc. Žáci opakovaně uvádějí, že mít důvěrné prostředí, kde nejsou souzeni, jim usnadňuje udělat ten první krok.

5. Důvěrnost neznamená uzavřenost

Ve školním roce 2024–25 se 41 % žáků rozhodlo sdílet souhrn svého rozhovoru a stanovené cíle se školním poradcem, což je o 4 % více než v předchozím roce. Jakmile si žáci ujasní, co cítí, mnozí se následně rozhodnou obrátit na důvěryhodného dospělého pro další podporu.

6. Duševní zdraví = každodenní výzvy

Mladí lidé jen zřídka mluví o duševních poruchách. Místo toho chatují o každodenních problémech. Ve skupinových diskusích vysvětlili, že duševní zdraví vnímají jako kontinuum – jako něco, co zahrnuje jejich emoce, chování a způsob, jak o sobě přemýšlejí.

[2]

Řešení společnosti Alongside, založené na důkazech a vyvinuté výhradně pro použití v systému základního a středního školství (K–12), je jediné svého druhu.

„Na Alongside chodím, když potřebuji pomoct s nějakou situací nebo problémem, který mám s kamarády,“ říká středoškolačka z Texasu Katelyn Schultz. „Je to místo, kde si mohu ulevit a všechno vyventilovat, aniž bych se musela stresovat nebo něčeho bát.“ [1]

„Snažíme se žákům nabízet způsoby, jak interaktivní formou rozvíjet dovednosti, které jim pomohou zvládat každodenní problémy. Myslím si, že kolem těchto témat stále panuje velké stigma, a od žáků často slýcháme, že by se chtěli svěřit, ale nevědí, jak to vyjádřit slovy,“ komentuje situaci Elsa Friis.

„Ráda bych, abychom v komunikaci s dětmi upustili od přístupu, kdy jim budeme říkat, co je trápí, a místo toho se stali jejich partnery. Jde o formulace typu: ‚Vím, že si uvědomuješ, že to máš těžké. Jak to zvládáš?‘ a ne jen vyjádření shora jako: ‚Vím, že nespíš,‘“ dodává. [3]

Literatura a použité zdroje

[1] – Pulling Back the Curtain on Youth Mental Health. 2025. [cit. 2025-7-17]. Dostupný z WWW: [https://www.alongside.care/pages/pdf-2025-youth-mental-health-report?utm_campaign=Youth].
[2] – New Teen Mental Health Report Reveals Top Stressors: Sleep, Relationships, and the School-Life Balancing Act. 2025. [cit. 2025-7-17]. Dostupný z WWW: [https://cbs4indy.com/business/press-releases/ein-presswire/824924979/new-teen-mental-health-report-reveals-top-stressors-sleep-relationships-and-the-school-life-balancing-act/].
[3] – COFFEY, Lauren. Students’ AI Chats Reveal Their Largest Stressors. 2025. [cit. 2025-7-17]. Dostupný z WWW: [https://www.edsurge.com/news/2025-07-08-students-ai-chats-reveal-their-largest-stressors].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/