Jaké je duševní zdraví současných žáků základních a středních škol?
Odpověď nabízí zpráva společnosti Alongside s názvem Nahlédnutí za oponu duševního zdraví mládeže (Pulling Back the Curtain on Youth Mental Health), zveřejněná na konci června 2025, přinášející poznatky z více než 250 000 chatů a aktivit teenagerů s umělou inteligencí, které proběhly ve školním roce 2024–2025.
Alongside je webová platforma zaměřená na duševní zdraví, která poskytuje preventivní podporu první úrovně a včasnou intervenci žákům druhého stupně základních škol a středních škol. Platforma je samostatně řízená a dostupná nepřetržitě 24/7 ve více než 36 jazycích, což žákům umožňuje získat potřebnou pomoc právě tehdy, když ji potřebují.
Žáci se zde mohou naučit více než 125 klinických strategií, které tvoří základ pro budování odolnosti v oblasti duševního zdraví napříč sociálními, emočními a behaviorálními oblastmi. Kromě toho mají okamžitý přístup k podpoře prostřednictvím konverzace s Alongside chatbotem a dalším zdrojům v aplikaci, které byly vytvořeny týmem odborníků s doktorátem v oblasti duševního zdraví a vycházejí z ověřených klinických modelů.
Představení aplikace Alongside
„Ve spolupráci se školami může zodpovědné využívání umělé inteligence poskytovat smysluplnou podporu při každodenních obtížích žáků a zároveň je udržovat ve spojení se sítí pomoci v případě vážnějších problémů,“ říká Dr. Elsa Friis, psycholožka, výzkumnice, propagátorka duševního zdraví a vedoucí produktového a klinického oddělení společnosti Alongside.
[1]
Témata, kterými se žáci v AI chatech převážně zabývali, se týkala školních a vztahových problémů.
Mezi 10 nejčastějších pak patřila tato:
[2]
Studie navíc přinesla dalších 6 doplňujících zjištění.
Těžký úkol v podobě skloubení školy, volnočasových aktivit a života se objevil jako jedno ze tří hlavních témat, o kterých mladí lidé s AI diskutovali napříč všemi ročníky, pohlavími a regiony. Navíc mnoho z nich uvedlo, že se cítí dospělými nepochopeni, pokud jde o množství povinností, které musí zvládat mimo školu.
Žáci opakovaně uváděli nedostatek spánku jako jednu z největších životních výzev. Více než 23 % jejich rozhovorů s AI se týkalo hledání doporučení, jak si vytvořit plán pro zlepšení spánku, což naznačuje, že si mladí lidé uvědomují své potíže a mají zájem svůj spánek zlepšit.
Pouze 6 % žáků přímo zmínilo osamělost, ale pod povrchem se projevovala všude.
Ve více než 50 % rozhovorů zaměřených na vztahy teenageři popisovali pocit vyloučení, přehlížení nebo touhu po hlubším spojení. Jaký z toho plyne závěr? Odcizení je rozšířené, i když se o něm nemluví.
Mnoho teenagerů není připraveno se otevřít dospělému, ale přesto chtějí pomoc. Žáci opakovaně uvádějí, že mít důvěrné prostředí, kde nejsou souzeni, jim usnadňuje udělat ten první krok.
Ve školním roce 2024–25 se 41 % žáků rozhodlo sdílet souhrn svého rozhovoru a stanovené cíle se školním poradcem, což je o 4 % více než v předchozím roce. Jakmile si žáci ujasní, co cítí, mnozí se následně rozhodnou obrátit na důvěryhodného dospělého pro další podporu.
Mladí lidé jen zřídka mluví o duševních poruchách. Místo toho chatují o každodenních problémech. Ve skupinových diskusích vysvětlili, že duševní zdraví vnímají jako kontinuum – jako něco, co zahrnuje jejich emoce, chování a způsob, jak o sobě přemýšlejí.
[2]
Řešení společnosti Alongside, založené na důkazech a vyvinuté výhradně pro použití v systému základního a středního školství (K–12), je jediné svého druhu.
„Na Alongside chodím, když potřebuji pomoct s nějakou situací nebo problémem, který mám s kamarády,“ říká středoškolačka z Texasu Katelyn Schultz. „Je to místo, kde si mohu ulevit a všechno vyventilovat, aniž bych se musela stresovat nebo něčeho bát.“ [1]
„Snažíme se žákům nabízet způsoby, jak interaktivní formou rozvíjet dovednosti, které jim pomohou zvládat každodenní problémy. Myslím si, že kolem těchto témat stále panuje velké stigma, a od žáků často slýcháme, že by se chtěli svěřit, ale nevědí, jak to vyjádřit slovy,“ komentuje situaci Elsa Friis.
„Ráda bych, abychom v komunikaci s dětmi upustili od přístupu, kdy jim budeme říkat, co je trápí, a místo toho se stali jejich partnery. Jde o formulace typu: ‚Vím, že si uvědomuješ, že to máš těžké. Jak to zvládáš?‘ a ne jen vyjádření shora jako: ‚Vím, že nespíš,‘“ dodává. [3]
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Lidé a umělá inteligence.
Ostatní články seriálu:
Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025