Zdroj: OpenAI
Když společnost OpenAI na konci července představila svůj nový studijní režim, nejednalo se o nijak překvapivý krok.
Firma Anthropic spustila podobný výukový nástroj v rámci své verze AI chatbota Claude for Education v dubnu tohoto roku a bylo jen otázkou času, kdy s ním přijde také OpenAI.
Ani přístup tohoto režimu, jenž v jeho podtitulu firma zmiňuje, tj. „nový způsob učení v ChatGPT, který nabízí postupné vedení krok za krokem namísto rychlých odpovědí“, není nikterak nový. Před více než dvěma lety, v dubnu 2023, to byla Khan Academy, která uvedla vzdělávacího asistenta Khanmigo, jenž vznikl právě ve spolupráci s OpenAI a byl vybudován právě na uvedeném přístupu. Více o něm v našem článku Khanmigo – AI vzdělávací asistent od Khan Academy.
Začátkem srpna, týden po OpenAI, oznámil Google uvedení svého nástroje s názvem Vedené učení (Guided Learning) v rámci svého AI asistenta Gemini, který funguje na podobném principu jako Study Mode od OpenAI.
Není v této chvíli až tak podstatné, kdo a kdy se studijním režimem přišel, stejně jako to, kdo další a kdy jej v budoucnu ještě představí. Mnohem důležitější je, že tyto nástroje jsou nyní integrovány do celé řady AI asistentů, a tak se očekává, že v novém školním roce budou žáky ve velké míře využívány.
[1][2][3]
„U učení je zapotřebí napětí – vyžaduje úsilí, zvědavost a zápas s myšlenkami,“ uvedla na tiskové konferenci při představení nového studijního režimu Leah Belsky, viceprezidentka a generální manažerka pro vzdělávání ve společnosti OpenAI. „Takže otázka, kterou jsme si při vývoji tohoto produktu kladli, zněla: Jak můžeme studenty vést k tomu, aby využívali umělou inteligenci způsoby, které podporují opravdové, hlubší učení? Jak jim můžeme usnadnit a zpřehlednit používání ChatGPT tímto způsobem?“
Podle Belsky je studijní režim v ChatGPT „prvním krokem“ k zajištění toho, aby při používání nástrojů umělé inteligence studenty docházelo k „opravdovému učení“.
Podle společnosti OpenAI je tato nová ChatGPT funkce obzvláště užitečná při pomoci s domácími úkoly, přípravě na testy a osvojování si nových témat.
[4]
Po přepnutí do módu učení žáci zadají otázku a ChatGPT jim odpoví interaktivními podněty podporujícími aktivní učení. Následně žákům postupně poskytne strukturované odpovědi, aby jim pomohl propojit nová témata s těmi, která již znají. Může rovněž nabídnout kvízy, otevřené otázky a další způsoby, jak ověřit a uplatnit nově získané znalosti.
Žáci mohou například přejít do studijního režimu a požádat o vysvětlení konkrétní problematiky. ChatGPT jim poté položí několik úvodních otázek, např. v jakém jsou ročníku, zda se už s těmito tématy dříve setkali, jaký je jejich cíl při studiu tohoto tématu apod., aby zjistil aktuální úroveň znalostí žáků a mohl na ni navázat dalším vedením či výukou.
„Tento nástroj může být užitečný pro mnoho studentů, kteří potřebují trochu více postupného procesu vedení nebo jen partnera při učení, není-li přítomen učitel,“ říká Nick Phillips, učitel matematiky z washingtonské Trinity High School.
[4]
Navzdory všem předpokladům a záměrům týkajících se nejen AI studijního režimu od OpenAI zůstává otázkou, zda a především jak dlouho jej žáci budou chtít používat. Zda nebudou mít zájem jen plnit úkoly zadané učiteli nejrychlejší cestou nejmenšího odporu, kdy si od AI chatbota nechají vše vypracovat. A jestli budou opravdu toužit po vzdělávacím dobrodružství plném vlastního objevování, jímž je budou provázet AI učební asistenti. Učení, pro které bude zapotřebí obětovat více času a úsilí.
A zde přicházejí na scénu reální učitelé. Dostat a udržet žáky v režimu učení s AI, motivovat je k tomu, aby jej neobcházeli s cílem získat od AI okamžitě hotová řešení, bude pro ně další klíčovou rolí pro nadcházející měsíce a možná i roky. Protože pokud byli doteď zvyklí využívat AI tak, aby za ně veškerou práci udělala, nebude snadné tento digitální návyk změnit.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Lidé a umělá inteligence.
Ostatní články seriálu:
Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025