Při používání technologií čelíme stále novým a náročnějším výzvám. A ve vzdělávání to platí dvojnásob. Názorným příkladem z posledních měsíců je hledání efektivního využívání generativní AI při rozvoji digitálních kompetencí žáků a učitelů. A přestože je umělá inteligence pro nás v současnosti nejen v oblasti vzdělávání asi tou největší výzvou, není zdaleka jedinou.
Každý školní rok bychom si proto měli ve škole stanovit výčet největších technologických výzev. Vedle umělé inteligence před námi i letos stojí celá řada nových výzev. Oblasti, kterých se dotýkají, však v řadě případů nové nejsou. Nové budou jen přístupy, jak dané technologie uchopíme, abychom je ještě lépe přizpůsobili potřebám učitelů, žáků a celé školy.
Níže přinášíme 10 oblastí s největšími technologickými výzvami pro školní rok 2023/2024. O všech z nich jsme již dříve na Spomocníkovi psali, někdy i opakovaně, proto uvádíme pouze jejich stručná shrnutí ve formě krátkých doporučení s odkazy na uvedené články či seriály.
Integrujte nástroje generativní AI tak, abyste nejen maximálně rozvíjeli kreativitu žáků, ale také zvyšovali jejich motivaci a ochotu vytvářet vlastní obsah.
(Nekončete u umělé inteligence, začínejte u ní)
Posouvejte digitální kompetence žáků i učitelů volbou vhodných nástrojů a technologií korespondujících se zadanými úkoly a aktivitami, spíše než abyste zvyšovali digitální dovednosti prostřednictvím zvládání stále nových funkcionalit v robustních či all-in-one platformách.
(Od Wordu ke Craftu aneb ukázka posunu v digitálních kompetencích)
Podporujte algoritmickou gramotnost žáků i učitelů ve snaze propojit informatické myšlení s digitálními kompetencemi.
(Od informatického myšlení přes algoritmickou gramotnost k digitální kompetenci)
Rozvíjejte multimediální gramotnost žáků integrací multimédií do výuky a vzdělávání, např. prostřednictvím žákovských videoprojektů.
(20+ témat pro žákovské videoprojekty)
Zlepšete své školní vzdělávací prostředí splněním jeho základních vlastností.
(12 vlastností školního vzdělávacího prostředí)
Aktualizujte strategii hybridní školy na základě aktivit z předchozího školního roku tak, aby vaše hybridní vzdělávání bylo ještě účinnější.
(Strategie hybridní školy pro nový školní rok)
Vytvořte funkční komunikační plán a zlepšete komunikaci ve vaší škole tak, aby všichni věděli, co dělají ti druzí, ať už v rámci managementu školy, předmětových komisí, nebo učitelských komunit a třídních kolektivů.
(Komunikační plán jako základ úspěšné školy)
Vylepšete komunikační strategii školy výběrem a vhodným používáním komunikačních a prezentačních nástrojů a správným nastavením procesů při jejím naplňování.
(10 platforem pro prezentaci školy v režii žáků)
Aplikujte takové způsoby používání technologií, které vám a vašim žákům pomohou zlepšit wellbeing v oblastech, které digitální wellbeing ovlivňují.
(10 oblastí, které ovlivňují digitální wellbeing)
Zapojte co nejvíce principů digitálního minimalismu také při používání technologií ve škole ve všech výše uvedených oblastech.
(Jak souvisí digitální minimalismus s digitální gramotností)
Výše uvedený přehled je nabídkou toho, CO byste mohli a měli ve své škole za pomocí technologií v průběhu nového školního roku řešit. JAK to ovšem uděláte, záleží na mnoha okolnostech spojených zejména s předchozím nastavením a využíváním technologií ve vaší škole, s úrovní digitálních kompetencí všech důležitých aktérů (IT správců, ICT koordinátorů, všech učitelů a žáků, a samozřejmě také vedení školy), a především s jejich ochotou nejen daným výzvám čelit a snažit se je překonat, ale dokázat je proměnit v nové příležitosti.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.