Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | Pro | Top | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Propast tvořivosti podle Johna Spencera |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
|
11. 02. 2019 |
484 |
Anotace | Druhý ze čtyř příspěvků zabývajících se zaváděním metodiky tvořivého myšlení do praxe. Tento se věnuje přednímu americkému odborníkovi z Oregonu Johnu Spencerovi. | Poslední komentář | |
---|
|
Tři posuny George Courose |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
|
04. 02. 2019 |
691 |
Anotace | První ze čtyř příspěvků věnovaných zavádění metodiky tvořivého myšlení do praxe. Tento seznamuje s prací kanadského profesionálního inovátora výukových postupů a propagátora tvořivého myšlení George Courose. | Poslední komentář | |
---|
|
Navigátorka Beth Holland |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
|
03. 12. 2018 |
1490 |
Anotace | Zpráva o velmi zajímavé osobnosti, která má skvělý přehled o tom, jak vzdělávací technologie ovlivňují výukové postupy. Její sledování pro nás může být značně přínosné. | Poslední komentář | |
---|
|
Co je In a co Out podle ISTE |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
2 komentáře |
08. 10. 2018 |
2269 |
Anotace | Jak vzdělávací technologie ovlivňují výuku z pohledu pedagoga. Nová zpráva ISTE (International Society for Technology in Education). | Poslední komentář | Řekl bych, že v tomto případě by se hodilo přirovnání k finskému nepovinnému psaní rukou. Včichni víme, že to občas potřebujeme, ale výuka se musí koncentrovat na něco trochu jiného. Jsem si jist, že ISTE nenabádá učitele, aby mail zcela vypustili. Nakonec jsme díky schopnostem našich žáků mailovat pořád nejlepší v mezinárodním srovnání ICILS 2013 (https://spomocnik.rvp.cz/clanek/19347/).
Nedá mi to, a musím vzpomenout profesora Kulta, který mi za bojkot přesného počítání na logaritmickém pravítku v roce 1973 dával na SPŠST 5 z matematiky. Spolužák Taraba měl již tenkrát jako první ve třídě kalkulačku. Já ji dostal až při nástupu na ČVUT. Diplomku jsem již dělal na programovatelné. Kdo si dnes vzpomene na to, jak technici počítali na log. pravítku? Historii milovný didaktik počtů si jen povzdechne, že se pomocí pravítka daly mnohem snadněji vysvětlovat souvislosti. |
---|
|
Jak se stát expertem? |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
4 komentáře |
28. 05. 2018 |
1763 |
Anotace | Článek se věnuje popisu změn, které souvisí s budováním schopností potřebných k dosažení úrovně experta v oborech využívajících současný technologický pokrok. | Poslední komentář | Matykáři si budou raději donekonečna stěžovat, že žáci neumějí řešit slovní úlohy, a češtináři se raději budou donekonečna divit, že žáci nerozumějí textu, když je přece naučili všechna písmenka. Je to tak pohodlnější. |
---|
|
Resnickovy mýty o kreativitě |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
|
23. 04. 2018 |
1402 |
Anotace | Upoutávka na knihu Mitchela Resnicka, vědce známého na poli vzdělávacích technologií (autora Scratche), s ukázkou zabývající se rozvojem kreativity, tedy kompetencí, jejíž význam neustále roste. | Poslední komentář | |
---|
|
Gary Stager – největší konstrukcionista dneška |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
12 komentářů |
23. 10. 2017 |
1757 |
Anotace | Zpráva o činnosti jednoho z největších současných odborníků na výuku směřující k digitální gramotnosti, následovníka světoznámého autora Loga Seymoura Paperta. | Poslední komentář | O mzdy učitelů se nestarám. Kdyby to ale někoho zajímalo, má je 22500 hrubého. K čemu jsem se naopak opakovaně vyjadřoval, je poměr vydání státu vzhledem k průměru OECD, jehož dosažení bychom měli žádat. Též podporuji dobře nastavené standardy a odměňování podle nich - tedy kariérní řád. To však neznamená, že jsem souhlasil s oním posledním návrhem Ministerstva, protože ten byl doprovázen zcela nepoužitelným standardem.
Že se neshodnu s většinou, samozřejmě vím (během voleb je to obzvlášť evidentní). Pane Kocourku, možná byste se mohl stát funkcionářem odborů, co říkáte? Určitě byste byl přínosem. |
---|
|
Freireho kritická pedagogika a technologie |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
2 komentáře |
04. 09. 2017 |
3050 |
Anotace | Zamyšlení nad odkazem světoznámého brazilského pedagoga a filozofa, který se snažil prostřednictvím výuky čtení a psaní přivést negramotné masy k sebeuvědomění a zájmu o politiku. Současný stav světa nabízí mnoho analogií. | Poslední komentář | Paulo Freire (1921—1997) užitečný zdroj pro další studium této osobnosti v Internetové encyklopedii filosofie. |
---|
|
Tvořivé myšlení jako základ vědeckých kroužků |
 | Petra Štefáčková |
|
|
|
| |
2 komentáře |
07. 08. 2017 |
1880 |
Anotace | Konfrontace metodiky tvořivého myšlení s vlastní lektorskou činností autorky v rámci kroužků Věda nás baví včetně informace o nové nabídce těchto mimoškolních aktivit, které suplují zanedbávanou výuku praktických činností. | Poslední komentář | Pane Kocourku, už zase jste mě odhalil. Tvořivé myšlení jsem se snažil Petře do těch jejich kroužků vnutit násilím. Na tom, že ta metodika má budoucnost, trvám. I na tom, že by měla být základem podobných vědeckých, částečně mimoškolních výukových aktivit. |
---|
|
Tvořivé myšlení jako základ kompetencí pro 21. století |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
2 komentáře |
27. 04. 2017 |
4725 |
Anotace | Zpráva o kurzu edX Design Thinking for Leading and Learning vedeném špičkovými odborníky MIT, jehož cílem bylo pomoci učitelům a vedoucím představitelům škol integrovat tvořivé myšlení do výuky. Jedná o zcela typický postup transformace školy naplňující požadavky současného vývoje společnosti. | Poslední komentář | Natasha Iskander - Design Thinking Is Fundamentally Conservative and Preserves the Status Quo Kritika modelu tvořivého myšlení, hlavně proto, že nejde o nic nového. To je asi pravda, ale to mi nijak bebrání tuto metodiku i nadále doporučovat jako nosnou pro modernizaci výuky směrem k naplňování cílů 21.st. |
---|
|