Spomocník Základní vzdělávání 20 zásadních technologických témat nejen pro diskuze se žáky
Odborný článek

20 zásadních technologických témat nejen pro diskuze se žáky

1. 11. 2024 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Jak zvýšit digitální kompetence generace Z a Alfa? Otevíráním aktuálních témat z oblasti využívání digitálních technologií a jejich následnou integrací do vzdělávání.

Skutečnost, že příslušníci generace Z a Alfa (digitální domorodci) mají instinkt pro nové technologie, není nijak překvapivá. Pohlceni online světem a sociálními médii k tomu nakonec mají jisté předpoklady, lépe řečeno příležitosti. Pouze instinkt ale nestačí. Jak ukazuje řada výzkumů (o jednom takovém jsme psali v článku Digitální domorodci na jedné lodi s digitálními imigranty), je tento instinkt třeba podporovat a především rozvíjet. A nejen to. Nestačí, aby se zástupci obou zmíněných generací nové technologie a platformy pouze naučili efektivně používat, ať už sami, nebo pomoci druhých, je zapotřebí, aby se začali orientovat ve všech důležitých oblastech, které s používáním technologií přímo či nepřímo souvisí.

[1]

Na základě mých zkušeností a po řadě diskuzí, ať už se žáky ve výuce, či mimo výuku, nebo s učiteli a zástupci vedení škol v rámci mých kurzů, jsem sestavil celkem 20 témat, která je podle mě nezbytná se žáky otevírat a zároveň je integrovat do vzdělávacích obsahů, buď prostřednictvím diskuzí, nebo v jakýchkoliv jiných vhodných formách, které povedou ke zvýšení úrovně jejich digitálních kompetencí, a přitom jim umožní zlepšit i celou řadu dalších dovedností v čele s těmi lidskými (human skills).

Výčet témat není nikterak překvapivý. V různých souvislostech o nich opakovaně a dlouhodobě píšeme na Spomocníkovi. I proto je zde nebudu rozvádět do detailu, pouze odkážu na článek, který lze využít pro další podotázky, jež by mohly být při interakcích se žáky též použity. Zdaleka nejde o vyčerpávající zdroje, pouze o jakýsi odrazový můstek při přípravě na diskuze. Problematika každého tématu je poměrně široká a lze ji uchopit různými směry. Nabízené odkazy se zaměřují spíše na pozitivní stránku dané problematiky.

20 témat k diskuzím se žáky

  1. Jak vhodně využívat AI nástroje? (Potřebujeme odvážné mozky, ne líné tvůrce promptů)
  2. Jak kriticky přemýšlet o zdrojích, které používáme? (Laterální čtení)
  3. Jak ochránit svou tvorbu online? (Licence Creative Commons pro podporu otevřeného vzdělávání)
  4. Jak na internetu najít to, co potřebujeme? (Vyhledávání se mění. Přichází SearchGPT)
  5. Jak se vypořádat se zahlcením informacemi? (Kognitivní zátěž podle Alfie Kohna)
  6. Jak rozpoznat digitální přetvářku? („Nedůvěřujte, ověřujte!“ radí Jack Dorsey)
  7. Jaký vliv mají sociální média na duševní zdraví? (Pozitivní dopady sociálních médií na žáky z pohledu učitelů)
  8. Jak zůstat na internetu v bezpečí? (10 principů kybernetické bezpečnosti v oblasti ochrany soukromí)
  9. Jak efektivně komunikovat online? (Komunikační plán jako základ úspěšné školy)
  10. Jak se orientovat v online nástrojích? (Aplikace roku pro hledání cesty k sobě navzájem)
  11. Jak si vytvořit správné pracovní workflow? (Jak (ne)používat technologie – díl 2.: pracovní workflow)
  12. Jak vybudovat efektivní digitální ekosystém? (Jak (ne)používat technologie – díl 1.: ekosystém)
  13. Jak využít technologie k rozvoji kreativity? (Několik překvapivých zjištění o kreativitě podle Spencera)
  14. Jak prostřednictvím technologií prezentovat nás a to, co umíme? (10 platforem pro prezentaci školy v režii žáků)
  15. Jak uspět pomocí technologií? (Tvorba webu je mrtvá, ať žije tvorba webu)
  16. Jak se stát digitálním minimalistou? (Jak souvisí digitální minimalismus s digitální gramotností)
  17. Jak za pomoci technologií pečovat o své zdraví a wellbeing? (15 tipů, jak na digitální wellbeing se žáky)
  18. Jak získat správné zásady používání mobilních telefonů? (Když teenageři radí, jak zvládat mobilní telefony ve školách)
  19. Jak se zbavit digitálních návyků a závislostí? (Jak se zbavit digitálních zlozvyků)
  20. Jak dokázat technologie odložit? (Učte žáky mobilní etiketu, vyzývá absolventka střední školy)

Kdo to bude moderovat?

Možná si nyní pokládáte otázku, zda jsou učitelé dostatečně odborně vybaveni na to, aby takovéto diskuze zvládli vést. Ve skutečnosti to však nejsou ani digitální, ani facilitátorské dovednosti, které pro jejich realizaci potřebují mít, nýbrž dovednosti manažerské. Jejich hlavním úkolem totiž bude najít vhodného moderátora z řad studentů (jednotlivce nebo dvojici) a vymyslet s nimi harmonogram, scénář a formát pro naplnění předem stanoveného cíle a výstupu diskuze.

Z otázek témata do výuky

Uvedená témata se věnují klíčovým a zcela zásadním oblastem využívání digitálních technologií. Neměla by proto být zahrnuta pouze do jednorázových diskuzí, měla by se stát nedílnou součástí vzdělávacího obsahu na všech úrovních vzdělávání. Koho tedy dříve napadla otázka, kdo to bude moderovat, si nyní možná analogicky položil otázku, kdo by ona témata učil a také kde. Pokud však začneme chápat jejich význam a důležitost, otázka na personální obsazení a předmětové zařazení se stane druhořadou. Mnohem zásadnější je hledat taková začlenění, která zvýší ty digitální kompetence žáků, které je aktuálně potřeba rozvíjet.

Literatura a použité zdroje

[1] – MCCOY, Taylor. Top 10 tech topics to discuss with your students. 2024. [cit. 2024-10-29]. Dostupný z WWW: [https://www.eduphoria.com/resources/top-10-tech-topics-to-discuss-with-your-students].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.