Skutečnost, že příslušníci generace Z a Alfa (digitální domorodci) mají instinkt pro nové technologie, není nijak překvapivá. Pohlceni online světem a sociálními médii k tomu nakonec mají jisté předpoklady, lépe řečeno příležitosti. Pouze instinkt ale nestačí. Jak ukazuje řada výzkumů (o jednom takovém jsme psali v článku Digitální domorodci na jedné lodi s digitálními imigranty), je tento instinkt třeba podporovat a především rozvíjet. A nejen to. Nestačí, aby se zástupci obou zmíněných generací nové technologie a platformy pouze naučili efektivně používat, ať už sami, nebo pomoci druhých, je zapotřebí, aby se začali orientovat ve všech důležitých oblastech, které s používáním technologií přímo či nepřímo souvisí.
[1]
Na základě mých zkušeností a po řadě diskuzí, ať už se žáky ve výuce, či mimo výuku, nebo s učiteli a zástupci vedení škol v rámci mých kurzů, jsem sestavil celkem 20 témat, která je podle mě nezbytná se žáky otevírat a zároveň je integrovat do vzdělávacích obsahů, buď prostřednictvím diskuzí, nebo v jakýchkoliv jiných vhodných formách, které povedou ke zvýšení úrovně jejich digitálních kompetencí, a přitom jim umožní zlepšit i celou řadu dalších dovedností v čele s těmi lidskými (human skills).
Výčet témat není nikterak překvapivý. V různých souvislostech o nich opakovaně a dlouhodobě píšeme na Spomocníkovi. I proto je zde nebudu rozvádět do detailu, pouze odkážu na článek, který lze využít pro další podotázky, jež by mohly být při interakcích se žáky též použity. Zdaleka nejde o vyčerpávající zdroje, pouze o jakýsi odrazový můstek při přípravě na diskuze. Problematika každého tématu je poměrně široká a lze ji uchopit různými směry. Nabízené odkazy se zaměřují spíše na pozitivní stránku dané problematiky.
Možná si nyní pokládáte otázku, zda jsou učitelé dostatečně odborně vybaveni na to, aby takovéto diskuze zvládli vést. Ve skutečnosti to však nejsou ani digitální, ani facilitátorské dovednosti, které pro jejich realizaci potřebují mít, nýbrž dovednosti manažerské. Jejich hlavním úkolem totiž bude najít vhodného moderátora z řad studentů (jednotlivce nebo dvojici) a vymyslet s nimi harmonogram, scénář a formát pro naplnění předem stanoveného cíle a výstupu diskuze.
Uvedená témata se věnují klíčovým a zcela zásadním oblastem využívání digitálních technologií. Neměla by proto být zahrnuta pouze do jednorázových diskuzí, měla by se stát nedílnou součástí vzdělávacího obsahu na všech úrovních vzdělávání. Koho tedy dříve napadla otázka, kdo to bude moderovat, si nyní možná analogicky položil otázku, kdo by ona témata učil a také kde. Pokud však začneme chápat jejich význam a důležitost, otázka na personální obsazení a předmětové zařazení se stane druhořadou. Mnohem zásadnější je hledat taková začlenění, která zvýší ty digitální kompetence žáků, které je aktuálně potřeba rozvíjet.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025