Domů > Spomocník > Předškolní vzdělávání > Umělou inteligencí generované studentské práce
Odborný článek

Umělou inteligencí generované studentské práce

14. 12. 2022 Předškolní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička
Tento článek je součastí seriálu: Umělá inteligence

Anotace

Zpráva o pokroku v oblasti podvádění při tvorbě na vlastním textu založených studentských prací s náznakem metodiky, jak se k tomu postavit z pohledu učitele.

Jak se zdá, podvádění při vypracovávání vlastních na textu založených prací do školy se dostává na novou, vyšší úroveň. Do nedávna měli učitelé hlavně starost, aby odevzdaná kompozice neobsahovala nepřiznané části ukradené jiným autorům (plagiátorství). Vznikly velmi sofistikované nástroje pro kontrolu schopné takové úseky najít a ukázat, odkud byly zkopírovány. Na vysokých školách se používají dnes již plošně (Theses), a přesto se občas dozvíme, že se někdo ze známých politiků dopustil při získávání titulu podvodu. Na školách středních a základních se tento problém tam, kde se používají tradiční metody (hodnocení odevzdaných prací), vyskytuje běžně.

Od teď to bude poněkud jinak. Schopnost umělé inteligence generovat delší text, který dává smysl, a je proto k nerozeznání od díla lidského, se rychle zlepšuje. Vývojáři se předhánějí v tom, kdo má sofistikovanější produkt, a v rámci zdokonalování (hluboké učení) je dávají k dispozici běžným uživatelům. V současnosti jsou nejčastěji používané nástroje vyvinuté v rámci neziskové společnosti OpenAI, která nabízí hned tři odlišné aplikace – GPT-3 na generování textu, Codex na rozpoznávání mluvené řeči a DALL-E na generování obrazu na základě popisu. Pozor ale, umělá inteligence nebude nikdy schopná vygenerovat docela novou originální myšlenku.

https://twitter.com/petergyang/status/1573489316147306496

Studentská vynalézavost, jak vidno, nezná mezí [1]. Získat jedničku s vynaložením mnohem menšího úsilí, než jaké vynaloženo být mělo, není nemožné. Přitom ani není třeba mít nějaké mimořádné programátorské schopnosti. Stačí kvalitní digitální kompetence a pochopení nových forem využití umělé inteligence k řešení problémů (třeba termín pro odevzdání závěrečné práce).

Anonymní (a možná navíc i virtuální) student, jehož tvít Peter Yang (na obrázku výše) retvítoval, tvrdí, že s pomocí podobného nástroje již dokonce nabízí placené služby svým spolužákům.

Převratný pokrok je v tom, že nástroje odhalující plagiátorství nejsou zatím schopny podvod v těchto případech odhalit. Každý nově generovaný text, byť i tematicky shodný, je jiný díky trilionům neuronů v pozadí, použitému algoritmu a obrovské databance dnes již existujících digitálních textů. Bez kontextu to ovšem neodhalí ani učitel, bude-li text pouze číst.

Domníváte-li se, že umělá inteligence zatím není schopna pracovat s češtinou, jste na omylu. Již dnes existují komerční služby, které české texty umějí generovat (např. Smodin). Na dokonalejších verzích se pracuje [2]. Je ovšem zřejmé, že světové jazyky jsou v čele vývoje. Bude zajímavé vývoj sledovat. Asi se brzy dočkáme funkčního propojení rozpoznávání řeči s generováním texu a obrazu. GPT-4 je na spadnutí.

Závěr je poměrně evidentní. Učitel znalý problematiky nesmí spoléhat na originalitu studenty tvořeného textu. Vhodné je zadat zpracování tématu ve zvukové či video podobě. Ještě lepší je osobní kontakt ve třídě či prezentace výsledků práce studenty samotnými (pokud na to je čas). Je-li cílem schopnost psaní jako taková, asi je nejvyšší čas se zamyslet, kdo ze studentů ji bude ve světě všudypřítomných technologií potřebovat.

Možný je ale ještě jiný přístup. Nejvíce byste svým žákům prospěli nejspíše tím, kdybyste využití podobných nástrojů nejen povolili, ale přímo je k němu vedli.

Is This The Future of Note-Taking? | GPT-3 for Studying and Writing

Literatura a použité zdroje

[1] – WOODCOCK, Claire. Students Are Using AI to Write Their Papers, Because Of Course They Are. 2022. [cit. 2022-11-22]. Dostupný z WWW: [https://www.vice.com/en/article/m7g5yq/students-are-using-ai-to-write-their-papers-because-of-course-they-are].
[2] – Generátor jazyka, jenž zvládne tvořit přirozené texty bez chyb, vzniká na UK. 2022. [cit. 2022-11-22]. Dostupný z WWW: [https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/generator-jazyka-jenz-zvladne-tvorit-prirozene-texty-bez-chyb-vznika-na-uk/2144125].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Bořivoj Brdička
15. 12. 2022, 09:56
Pokud snad máte pochybnosti o schopnostech AI tvořit české texty, vyzkoušejte https://chat.openai.com/ .

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Umělá inteligence.
Ostatní články seriálu: