A kdo tu AI bude u nás učit?
Otázka, kterou si nejen ředitelé škol už určitě položili. Přitom personální obsazení není tím nejdůležitějším, čím by se měli zabývat.
Nejprve je potřeba najít AI lídra, který přijde s návrhem koncepce, tedy nejen co budeme učit a kdo to bude učit, ale jak, kde a kdy výuku umělé inteligence do školy zavedeme a jak budeme tuto oblast nadále rozvíjet.
Lídra, který chápe, že AI vzdělávání nezačíná a nekončí u promptování. Takového, který nepojímá AI pouze jako samostatnou, oddělenou oblast, ale převážně jako průřezové téma, které ze své podstaty prostupuje ostatními odvětvími, jež doplňuje, rozšiřuje a obohacuje.
Otázka proč tu přitom zcela odpadá. Nemusíte být zrovna AI lídrem, abyste odtušili, že bez AI to ani ve vzdělávání už opravdu nepůjde.
A jaké vlastnosti by takový AI lídr měl mít? Jaký člověk by to měl být? Odpovědi přednostně hledejme u lídrů, kteří řídí nasazení AI v byznysu.
Mukul Agrawal, technický ředitel společnosti Vistaprint, tvrdí, že skvělí AI lídři budoucnosti musí o problematice přemýšlet v mnohem hlubší perspektivě. AI vedoucí musí být většími odborníky než techničtí ředitelé. AI lídři by měli mít též jasný pohled na budoucí směřování umělé inteligence, ale nikoliv v horizontu 1 roku, ale 5–10 let, a též odborné znalosti v rozvíjejících se oblastech AI. [1]
Lily Haake, vedoucí pro technologie, vyhledávání a nábor IT ředitelů v personální agentuře Harvey Nash, taktéž věří, že technické znalosti jsou důležité pro úspěšné AI vedoucí. Podle ní úspěšný AI lídr bude muset mít technické znalosti, které většina z nás nemá. Nicméně jejich technická způsobilost musí být spojena s měkkými dovednostmi, např. schopnostmi identifikovat příležitostí nebo vést lidi, kde jednou z klíčových leadership dovedností je ovlivňování.
„AI lídr by měl mít schopnost ovlivnit skupiny a kolektivy napříč všemi odděleními.“ [1]
Nigel Richardson, SVP & CIO Europe ve společnosti PepsiCo, říká, že úspěšní lídři jsou ti, kteří neustále rozvíjí talent a nachází rovnováhu mezi revolučními technologiemi, které mají hmatatelný obchodní dopad, a zachováním základních dovedností potřebných k provozu bezchybných každodenních operací.
Budoucí AI lídři budou muset porozumět tomu, co skutečně posiluje konkurenční výhodu, a to bude vyžadovat kombinaci tradičních a nově vznikajících technologií.
„Budete muset strategicky přemýšlet o směru, kterým se toto odvětví ubírá, a hledět do budoucnosti, bez ohledu na to, jaká může být.“ [1]
Lisa Diehl, ředitelka péče o spotřebitele ve společnosti Freshpet, zastává názor, že úspěšný AI lídr je ten, který dokáže pochopit vztahy mezi výzvami a příležitostmi.
„Vím, že existuje mnoho obav o bezpečnost v IT odvětví. Všichni se dnes v oblasti umělé inteligence přirozeně pohybujeme šnečím tempem, abychom se ujistili, že velmi pečlivě přemýšlíme nad tím, jak bychom ji mohli využít.“ [1]
Sasha Jory, CIO v pojišťovací firmě Hastings Direct, říká, že úspěšný AI lídr budoucnosti bude potřebovat velké množství dovedností. Více dovedností než pouze schopnost pracovat s novými technologiemi. Takový, který je víc všeobecně vzdělaný než ten, který je pouze technicky orientovaný.
„Musí rozumět dobrému a špatnému chování. Pochopit, že úspěch v oblasti umělé inteligence je velmi důležitý, a je třeba jej dosáhnout. Ale musí také rozpoznat, jak by škodlivá umělá inteligence mohla být špatná pro všechny; špatná pro byznys, pro zákazníky, pro kolegy.“ [1]
Přestože všechny výše popsané vlastnosti AI lídrů pocházejí z byznys prostředí, lze v nich snadno nalézt analogie z prostřední školního. Pokud jde o řízení (nejen v oblasti AI), oba světy, školní i firemní, se od sebe zase tolik neliší. Právě naopak. Jsou si velmi podobné. A pro ředitele může být ten druhý navíc v mnoha směrech velmi inspirativní.
A jaké další vlastnosti by školní AI lídři měli mít? Napadá mě jich ještě minimálně 5 a k nim na závěr přidám jednu navíc.
AI lídr by měl sledovat novinky a trendy v oblasti umělé inteligence. Měl by o nich informovat školní AI tým a společně přemýšlet o tom, zda a jak je zahrnout do vzdělávání na škole.
AI lídr by měl mít schopnost motivovat další učitele a vedení školy nejen ve využívání nástrojů umělé inteligence u sebe a ve výuce svých předmětů, ale i napříč předměty.
AI lídr by měl být prostředníkem mezi jednotlivými komisemi a učiteli, zastřešujícími jednotlivé vzdělávací oblasti, a prostřednictvím AI týmu, který vede, nabízet řešení, jak nástroje umělé inteligence integrovat do těchto oblastí a vzájemně je tím propojovat.
AI lídr musí mít i dobré komunikační dovednosti, které využije pro komunikaci s učiteli, žáky a vedením školy při organizaci AI vzdělávání i při jeho realizaci.
Stěží si představit AI lídra, který není zapálen pro oblast umělé inteligence. Neměl by však být AI ovcí, která slepě prosazuje využívání AI všude a za všech okolností bez předem plánované a odsouhlasené strategie AI vzdělávání, kterou pochopitelně nevymýšlí sám, ale právě díky výše uvedeným vlastnostem iniciuje a následně vede.
Řada výše uvedených vlastností je klíčová pro jakéhokoliv lídra, nejen toho, který ve škole vede oblast umělé inteligence. Každý lídr musí dobře ovládat komunikační dovednosti, být dobrým motivátorem a mediátorem, mít schopnost lidi spojovat, a nikoliv je rozdělovat, nebo s nimi dokonce manipulovat.
A musí mít také odvahu. Lídr bez odvahy je jako učitel bez vize, který se drží osvědčených metod, ale nikdy nepřekročí hranice k objevování nových možností vzdělávání. (Toto přirovnání vymyslel ChatGPT a mně přišlo celkem trefné. Pozn. autora.).
Odvahu vystoupit ze své komfortní zóny, odvahu vydat se na cestu, které věří, přestože možná není úplně běžná či konvenční. Neměl by se bát o svou pozici, měl by si stát za svým přesvědčením a umět také občas zariskovat.
Otázkou zůstává, zda ředitelé své (nejen AI) lídry hledají. Pro začátek bude úplně stačit, když najdou toho správného nadšence s odvahou. To by ve škole snad neměl být problém. A pak už jim zbývá jen jediný, ale zato nejzásadnější a současně nejtěžší úkol: zajistit, aby se těmito lídry stali.
*
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Umělá inteligence.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025