Spomocník Základní vzdělávání 15 tipů, jak na AI ve škole
Odborný článek

15 tipů, jak na AI ve škole

12. 4. 2024 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Umělá inteligence

Anotace

Konkrétní doporučení, jak realizovat koncepční implementaci generativní umělé inteligence ve škole, která vycházejí ze zkušeností autora.

Začátkem února tohoto roku mě požádal Vzdělávací institut pro Moravu o lektorování kurzu o umělé inteligenci s přesahem do kybernetické bezpečnosti pro střední management odborných škol, konkrétně pro vedoucí učitele odborného výcviku a praktického vyučování a vedoucí předmětových komisí. Jedním z důvodů, proč jsem organizátorům ani tentokrát nedokázal říci ne, byla ona specifická cílová skupina učitelů, pro které byl kurz určen. Právě ona má podle mě velký potenciál iniciovat a případně též realizovat koncepční implementaci generativní umělé inteligence (dále jen GAI) do škol.

Řekl jsem si, že náplní takového kurzu by mělo být víc než jen obecná AI gramotnost v podobě základních promptovacích dovedností s příklady jejich využití v konkrétních školních scénářích, ale také, a to především, tipy či návrh kroků pro zmíněné systémové zavedení této technologie.

Do úvodního bloku kurzu, jehož kompletní program a anotaci najdete zde, jsem tak zařadil 10 konkrétních tipů, jak na to. S ohledem na obecné principy i další jeho obsah jsem je následně doplnil ještě o 5 dalších. Všechny vycházejí z mé vlastní zkušenosti ze školy, kde působím.

Pojďme si všech 15 nyní představit s odkazem na články, kde se dané problematice věnuji detailněji, a/nebo s doplňujícím stručným komentářem.

15 tipů, jak na AI ve škole

  1. Najděte AI lídra (10 vlastností školních AI lídrů), který může stát u zrodu dalších níže uvedených kroků.
  2. Vytvořte AI školní tým, který přijde s AI vizí vzdělávání, připraví kurzy pro učitele vaší školy, případně i pro školy jiné, nebo navrhne školní vzdělávací program samostatného předmětu AI, pokud se vaše škola rozhodne jej nabídnout v rámci svého vzdělávání.
  3. Navrhněte školní strategii AI vzdělávání, a to nejen pro současnost, ale také do budoucnosti, aneb jak, kde, kdy a zejména proč budeme generativní AI či AI nástroje ve škole či obecně ve vzdělávání využívat.
  4. Určete pravidla pro využívání GAI, tj. návrhy konkrétních scénářů jejího ne/použití.
  5. Oceňte žáky za AI transparentnost (Jak vést žáky k AI transparentnosti), za upřímné přiznání, že a kdy AI použili.
  6. Přemýšlejte o využití GAI z pohledu žáků (AI chatboti nezvyšují podvádění studentů, zjistil výzkum). Zamyslete se nad jejich motivací GAI používat.
  7. Zaměřte GAI na učitele. Zajistěte nejen jejich AI gramotnost, ale zejména změnu jejich přístupu k AI, a v neposlední řadě se snažte o jejich aktivní zapojení při její integraci a rozšíření do vzdělávání.
  8. Komunikujte o zavádění GAI s vedením školy. Seznamte je s vámi připravenou vizí a strategií AI vzdělávání a diskutujte o ní s ním.
  9. Posuňte vztahy učitele a žáka (7 kroků, jak zvládnout posun vztahu učitele a žáka v éře AI).
  10. Objevujte AI novinky a nové trendy se žáky a učiteli prostřednictvím AI klubu realizovaného v online či hybridní podobě. Ten mohou ve vybrané online platformě vést samotní žáci, kde si dynamicky se rozvíjející odvětví AI rozdělí podle oblasti svého zájmu.
  11. Hledejte kvalitní vzdělávací materiály, zdroje a inspiraci u nás i v zahraničí. Řadu z nich jsme v našem seriálu o umělé inteligenci zmínili.
  12. Nechte si poradit od druhých i mimo vaši školu.
  13. Pravidelně sdílejte své zkušenosti s využití GAI mezi vašimi učiteli ve škole, v rámci jednotlivých komisí, ale i napříč. Využít pro to lze například i výše zmíněný AI klub.
  14. Podělte se o své vlastní zkušenosti s AI s vašimi žáky. Inspirujte se navzájem.
  15. Aplikujte AI minimalismus. Zaměřte se na to důležité z oblasti GAI, klidně jen na jednu nebo dvě aplikace a ostatní zatím neřešte. Postupně se k nim dostanete a když ne, pořád je to lepší než se AI technologií zahltit.

Aby se historie neopakovala

Během diskuze s účastníky kurzu nad výše uvedenými body jsem si naráz uvědomil, jak mi stávající situace s využíváním AI ve vzdělávání připomíná dobu zavádění online a později hybridního vzdělávání v období covidu. Kdy učitelé začali nejprve spontánně online nástroje používat a teprve po mnoha měsících školy vymýšlely strategii a jednotnou koncepci vzdělávání.

Pojďme v případě integrace AI nedopustit, aby se historie opakovala, nebo se z ní alespoň částečně poučit.

To je také hlavním cílem výše uvedených doporučení.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Radka Roubíčková
20. 4. 2024, 12:00
5 z 5
5 z 5

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Umělá inteligence.
Ostatní články seriálu: