Začátkem února tohoto roku mě požádal Vzdělávací institut pro Moravu o lektorování kurzu o umělé inteligenci s přesahem do kybernetické bezpečnosti pro střední management odborných škol, konkrétně pro vedoucí učitele odborného výcviku a praktického vyučování a vedoucí předmětových komisí. Jedním z důvodů, proč jsem organizátorům ani tentokrát nedokázal říci ne, byla ona specifická cílová skupina učitelů, pro které byl kurz určen. Právě ona má podle mě velký potenciál iniciovat a případně též realizovat koncepční implementaci generativní umělé inteligence (dále jen GAI) do škol.
Řekl jsem si, že náplní takového kurzu by mělo být víc než jen obecná AI gramotnost v podobě základních promptovacích dovedností s příklady jejich využití v konkrétních školních scénářích, ale také, a to především, tipy či návrh kroků pro zmíněné systémové zavedení této technologie.
Do úvodního bloku kurzu, jehož kompletní program a anotaci najdete zde, jsem tak zařadil 10 konkrétních tipů, jak na to. S ohledem na obecné principy i další jeho obsah jsem je následně doplnil ještě o 5 dalších. Všechny vycházejí z mé vlastní zkušenosti ze školy, kde působím.
Pojďme si všech 15 nyní představit s odkazem na články, kde se dané problematice věnuji detailněji, a/nebo s doplňujícím stručným komentářem.
Během diskuze s účastníky kurzu nad výše uvedenými body jsem si naráz uvědomil, jak mi stávající situace s využíváním AI ve vzdělávání připomíná dobu zavádění online a později hybridního vzdělávání v období covidu. Kdy učitelé začali nejprve spontánně online nástroje používat a teprve po mnoha měsících školy vymýšlely strategii a jednotnou koncepci vzdělávání.
Pojďme v případě integrace AI nedopustit, aby se historie opakovala, nebo se z ní alespoň částečně poučit.
To je také hlavním cílem výše uvedených doporučení.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Umělá inteligence.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025