Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Měli by učitelé uvádět, kdy použili AI?
Odborný článek

Měli by učitelé uvádět, kdy použili AI?

10. 5. 2024 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Umělá inteligence

Anotace

Jak se na AI transparentnost ze strany učitelů dívají samotní učitelé a odborná veřejnost? A co si o ní myslí žáci?

Tahle otázka už nějakou dobu visela ve vzduchu. S čím dál častějším využíváním generativní AI se učitelé začali sami sebe ptát: „Měli bychom žákům sdělovat, kdy používáme AI?“

A odpověď na ni je následně rozdělila ne na dvě, ale rovnou na tři skupiny podle rozdílu v pohledu na jejich AI transparentnost.

1. Nemusí to vědět

První skupina učitelů tvrdí, že není nutné, aby žákům nebo jejich rodičům oznamovali používání AI při přípravě hodin, vytváření úkolů, sestavování hodnocení nebo sledování chování žáků ve třídě.

V USA tvoří tato skupina většinu, celých 80 procent, jak zjistil průzkum EdWeek Research Center provedený v březnu a dubnu 2024 s 1183 učiteli, řediteli a oblastními vedoucími. 

Z průzkumu vyplývá, že mnozí učitelé jednoduše vnímají umělou inteligenci jako další nástroj, který používají ve své práci:

„Využívání AI k zrychlení mé práce jako učitele není něco, co bych cítila, že musím sdílet se žáky nebo rodiči. Rodiče nevědí, jakou webovou stránku používám k vytváření svých materiálů, takže není důvod, proč by měli vědět, že jsem umělou inteligenci použila k vytvoření něčeho jiného,“ uvedla v průzkumu učitelka střední školy v Louisianě.

Další odpovědi v průzkumu ukázaly, že většina učitelů využívá generativní AI pouze jako výchozí bod, aby její výstup následně upravili svými nápady pro danou potřebu a kontext. Proto jim nedává smysl sdělovat žákům, že použili AI pro brainstorming. [1]

2. Uvádět jen někdy

Mark Erlenwein, ředitel střední technické školy Staten Island Technical High School v New Yorku, si nemyslí, že bude mnoho učitelů, kteří by přiznali, že použili umělou inteligenci pro vytvoření výukové aktivity.

A doplňuje to srovnáním: „Neuvádím, že jsem pro své výpočty použil kalkulačku. Neuvádím, že mi Excel pomohl s tvorbou rozpočtu.“ 

Pro Erlenweina je transparentnost důležitá v oblastech souvisejících s autentičností a duševním vlastnictvím.

„Pokud učitel například použije umělou inteligenci k vytvoření ukázkové eseje pro žáky, měl by v tom být transparentní. Ale pokud umělou inteligenci použije pro získání nápadů při přípravě výuky, nemyslím si, že je tato transparentnost nezbytná, jelikož AI využívá jako nástroj ke zvýšení efektivity.“ [1]

3. Transparentnost jako ukázka vztahu a vhodného použití

Nicméně odborníci studující využívání umělé inteligence ve vzdělávání tvrdí, že by učitelé měli být vůči žákům transparentní ohledně toho, jak tuto technologii využívají, poněvadž to žákům pomůže vytvářet vhodné modelové příklady jejího použití.

„Protože je AI tak nová a všichni se snažíme zjistit, jak ji nejlépe využít, myslím si, že by bylo skvělé, kdyby učitelé sdíleli své zkušenosti se svými žáky," uvádí Glenn Kleiman, vedoucí poradce na Stanford Graduate School of Education.

„Umělá inteligence poskytuje učitelům příležitost ukázat, jak se učí využívat nové možnosti, které jim AI nabízí, tím, že se svými žáky budou sdílet to, co dělají, jak hodnotí výsledky a věci, které zkoušejí a které nefungují dobře,“ doplňuje.

Pat Yongpradit, který vede iniciativu TeachAI a je hlavním akademickým pracovníkem Code.org, uvedl, že transparentnost učitelů vůči žákům může otevřít otázky jako například, jak efektivně používat nástroj generativní umělé inteligence nebo kdy by měl uživatel při použití AI chatbota uvést zdroj.

Jacob Singer, středoškolský učitel angličtiny z Bellarmine Preparatory School, Tacoma, Washington, říká, že jedním z jeho úkolů je ukázat žákům, jak používat technologii, tedy nejen jak dělat věci rychleji, jednodušeji, ale také, jak ji používat produktivněji, a vytváření vzorových příkladů chování a transparentnost jsou pro tento úkol zásadní.

Pro Singera je to také o druhu vztahu, který chce učitel se svými žáky vybudovat. Kdyby nebyl transparentní ohledně svého využití AI, cítil by se jako ten, který před nimi své znalosti skrývá. Místo toho chce „jít se svými žáky a vedle nich“, když zkoumají tuto novou technologii. [1]

A co si myslí žáci

Palash Kapoor, student Sycamore High School, Cincinnati, Ohio, uvedl, že by chtěl určitě vědět, jestli učitel používá umělou inteligenci ve své práci, a že by to vůbec nebral jako něco špatného ve smyslu, že by to tento učitel nebyl schopen bez AI sám vymyslet či něco podobného. [1]

 

Položil jsem stejnou otázku svým studentům 3. ročníku střední školy: „Měli by učitelé uvádět, kdy použili AI?“

Jejich odpověď vyzněla poměrně jednoznačně: „Určitě. Pokud máme být my stoprocentně transparentní při použití generativní AI, měli by být i oni.“

A co si myslí ti vaši? Nedivil bych se, kdyby jejich reakce byly velmi podobné.

 

Literatura a použité zdroje

[1] – LANGREO, Lauraine. Should Teachers Disclose When They Use AI?. 2024. [cit. 2024-5-9]. Dostupný z WWW: [https://www.edweek.org/technology/should-teachers-disclose-when-they-use-ai/2024/04].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Umělá inteligence.
Ostatní články seriálu: